مذاکرات ایران و 5+1 روز یکشنبه به نتیجه رسید

مذاکرات ایران و ۵+۱ روز یکشنبه به نتیجه رسید

خبرگزاری آسوشیتدپرس با ارجاع به منابعی که نامی از آنان برده نشد، خبر داد ایران و آمریکا از ماه مارس سال ۲۰۱۳، (اسفند ۱۳۹۱ یا فروردین ۱۳۹۲) مذاکرات سری در سطوح عالی انجام دادند.

بنا به گزارش این خبرگزاری آمریکایی فاش کرد، این مذاکرات در پنج نوبت و در عمان انجام شدند که یک نوبت از این مذاکرات در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد صورت گرفت.

این گزارش می افزاید دولت باراک اوباما تلاش داشته این مذاکرات را حتی از متحدان اصلی خود، از جمله اسرائیل، پنهان نگاه دارد. در داخل دستگاه دیپلماسی آمریکا نیز تنها چند تن از اعضای دو دولت در جریان مذاکره سری بودند.

آسوشیتدپرس این تصمیم دولت باراک اوباما برای سری نگه داشتن این مذاکرات یک «قمار سنگین دیپلماتیک» خواند.

گزارش اختصاصی آسوشیتدپرس می افزاید که این گفتگوها، همیشه در سطوح عالی و به طور مستقیم میان مقام های دو دولت بوده است.

طبق این گزارش، ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا و جیک سولیوان، مشاور سیاست خارجی جو بایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکا، در این مذاکرات شرکت داشتند. نام مذاکره کنندگان ایرانی فاش نشده است.

روابط ایران و آمریکا پس از سه دهه تنش، در ماه‌های اخیر کمی بهبود یافته است و وزیران امور خارجه دو کشور دیدار کردند و روسای جمهور نیز با یکدیگر مکالمه تلفنی داشتند.

ایران مذاکرات محرمانه با آمریکا را تکذیب کرد

یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه ایران گزارش آسوشیدپرس مبنی بر برگزاری چنین مذاکرات سری میان ایران و آمریکا را تکذیب کرد.

این مقام آگاه تاکید کرده است: «همان‌گونه که چندی پیش دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه نیز تاکید کردند، هیچ گفت‌وگویی بین ایران و آمریکا به غیر از مسائل هسته‌ای و در چارچوب مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۵ صورت نگرفته است.»

این مقام آگاه در وزارت امور خارجه این‌گونه پردازش‌های رسانه‌ای و ابهام‌آفرینی نسبت به رویکرد تعاملی ایران در موضوع هسته‌ای را تامل برانگیز خواند.

وی خاطرنشان کرد: «لازم است رسانه‌ها آثار ناشی از پردازش‌های خبری نادرست و مبهم که فضای ایجابی منبعث از مذاکرات ژنو و توافق حاصله فیمابین را تحت تاثیر قرار می‌دهد، توجه داشته باشند.»

پس از ده سال مذاکرات پردامنه و نفس گیر میان ایران و قدرتهای جهانی بر سر فعالیت های هسته ای این کشور، روز یکشنبه ۲۴ نوامبر، جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در توییتر خود خبر از حصول توافق میان ایران و قدرتهای جهانی داد.

اما در همه اخبار آمده که این توافق و مذاکرات میان ایران و گروه ۵+۱ برگزار شد.