سازمان ملل در خصوص سرنوشت بازداشتی‌های اعتراضات ایران ابراز نگرانی کرد

نیویورک: علی بردی

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، خواستار لغو مجازات اعدام برای نوجوانان در این کشور شد.
به گزارش الشرق الاوسط، وی نسبت به سرنوشت بازداشت شدگان تظاهرات‌هایی که از اواخر سال گذشته به‌طور گسترده در برخی مناطق ایران شکل گرفت، ابراز نگرانی کرد.
وی در سخنرانی خود در جلسه کمیته ویژه حقوق انسان در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «از مقامات ایران می‌خواهم حکم اعدام کودکان را لغو کنند، همچنین تمام حکم‌هایی که برای کودکان صادر شده‌است را تا اندازه‌ای سبک کنند که هم‌سو با قانون بین‌الملل باشد».
وی اضافه کرد: «اعدام نوجوانان، مخالف قانون بین‌الملل است و پیمان‌نامه بین‌المللی حقوق کودک و همچنین میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را نقض می‌کند».
وی در این‌باره به ۵ اعدام اخیر نوجوانان در سال جاری اشاره کرد که آخرین آنها زینب سکانوند در سه هفته پیش بود. او سال ۲۰۱۲ به جرم قتل همسرش در ۱۷ سالگی بازداشت شد.
بر اساس گفته‌های گزارشگر ویژه سازمان ملل، این دختر مجبور به اعتراف شده‌بود و بعد از بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌بود. او همچنین قربانی خشونت خانگی بود و همه این مسائل در محاکمه او خوب بررسی نشده‌بود.
جاوید تأکید کرد: «علیرغم اصلاحاتی که در سال ۲۰۱۲ در رابطه با قانون مجازات شده‌بود و به موجب آن اجازه داده‌می‌شد در شرایط خاص احکام دیگری غیر از اعدام برای نوجوانان صادر شود، اما روند اعدام‌ها همچنان در ایران ادامه دارد».
وی عنوان کرد علیرغم اینکه دولت ایران اعلام کرده‌بود گروهی برای حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان تشکیل داده‌است ولی همچنان نوجوانان بسیاری منتظر اجرای حکم اعدام هستند.
وی نسبت به اجرای حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد؛ چرا که در حدود یک سال گذشته موج اعتراضات به دلیل بغرنج شدن شرایط اقتصادی، افزایش میزان بیکاری، افزایش مخارج زندگی و خشم اجتماع بیشتر شده‌است.
در ابتدای تظاهرات در دسامبر گذشته تعداد بسیاری بازداشت شده و ۲۲ نفر دیگر بر اثر حملات نیروهای امنیتی کشته شدند. از سوی دیگر خبرنگاران نیز مورد آزار و اذیت و تهدید قرار گرفتند.
جاوید در خصوص سرنوشت زندانیان این اعتراضات ابراز نگرانی کرد و از دولت ایران خواست ضامن آزادی تمام کسانی شود که به دلیل تظاهرات مسالمت‌آمیز برای بیان عقاید خود، هم‌اکنون در زندان‌ها به سر می‌برند.
وی در خصوص وضعیت زنان نیز ابراز نگرانی کرده و تأکید کرد که شرایط آنها نیازمند بهبودی است. در این راستا به حجاب اجباری زنان اشاره کرده و گفت: «هرگونه اجباری، حقوق زنان را نقض می‌کند». از سوی دیگر قوانین اجرایی و قدرت اجباری با قانون بین‌المللی حقوق انسان در تعارض است.
بر اساس گزارش جاوید رحمان، حکم اعدام برای برخی از جرم‌های تجارت مواد مخدر در ایران از اعدام به زندان تنزل کرد و در سال جاری فقط دو نفر به جرم تجارت مواد مخدر اعدام شدند که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ که ۲۱۳ نفر در آن اعدام شدند، کاهش چشمگیری داشت.
گفتنی است، این اولین گزارش جاوید رحمان بعد از تصدی سمت خود در ژوئیه سال گذشته بود.
وی که استاد حقوق در دانشگاه برونل لندن است، تاکنون به ایران سفر نکرده‌است اما از مقامات ایرانی خواسته‌است که اجازه دهند تا بدون هیچ مشکلی به ایران سفر کند.
دولت ایران صلاحیت گزارشگر ویژه را رد می‌کند اما در برخی موارد با دفتر او همکاری می‌کند.
در این میان، نماینده نروژ در اتحادیه اروپا نیز از حکم اعدام نوجوانان در ایران ابراز نگرانی کرد و به دنبال راهکاری برای تشویق ایران در جهت لغو این حکم بود.
وی خیل عظیم اعدام نوجوانان زیر ۱۸ سال را محکوم کرد. همچنین در خصوص بازداشت خبرنگاران و بازداشت خودسرانه مدافعین حقوق بشر ابراز نگرانی کرد.
از سوی دیگر، نماینده سازمان ملل از ایران خواست تا به گزارشگر این سازمان اجازه ورود بی قید و شرط بدهد.
وی حمله به اعتراضات مردمی در سراسر کشور را محکوم کرد و در خصوص بازداشت ۸۰۰ نفری که از حق مسلم خود استفاده می‌کردند، ابراز نگرانی کرد.