استقبال از هیئت مذاکره کننده هسته ای ایران-  عکس از شرق پارسی

استقبال از هیئت مذاکره کننده هسته ای ایران- عکس از شرق پارسی


جواد ظریف وزیرامورخارجه ایران پس از ۵ روز مذاکره نفس گیر با وزرای امورخارجه کشورهای ۵+۱ در ژنو، یکشنبه شب (۲۴ نوامبر) به تهران برگشت. بازگشت او در فرودگاه مهرآباد با استقبال صدها تن از شهروندان تهرانی مواجه شد. استقبال کنندگان که از سه ساعت پیش از رسیدن وی به فرودگاه آمده بودند در حمایت از ظریف و در مخالفت با تیم مذاکره کننده قبلی هسته ای ایران شعارهایی سر دادند.

هماهنگی این برنامه استقبال، از صبح روز یکشنبه و پس از اعلام خبر انجام توفق هسته ای در فیسبوک توسط عده ای از کاربران مطرح شد. بر اساس خبرهای اعلام شده ابتدا گفته شد هواپیمای حامل جواد ظریف و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ساعت ۶ بعد از ظهر به وقت تهران در فرودگاه مهرآباد به زمین خواهد نشست. کمی بعد، برخی منابع خبری به نقل از خبرنگاران همراه این تیم، ساعت ورود آنها به تهران را ۲۰ و ۳۰ دقیقه اعلام کردند.

با این حال از ساعت ۱۸ اولین استقبال کنندگان از تیم هسته ای در خروجی پاویون دولت در فرودگاه مهرآباد تهران حاضر شده بودند. رفته رفته تا ساعت ۸ تعداد آنها به صدها نفر رسید، برخی خبرگزاری های داخلی ایران این تعداد را بین ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر اعلام کرده اند.

بخش عمده ای از حاضران در فرودگاه را جوانان تشکیل می دادند. در دستان بسیاری از آنان پوسترهایی از حسن روحانی یا پلاکاردهایی حاوی دست نوشته هایی در حمایت از جواد ظریف دیده می شد. علاوه بر این، جمعیت استقبال کننده از اولین دقایق حضور در فرودگاه در حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای و همچنین انتقاد از مخالفان مذاکره و سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در دوره قبل شعارهایی سر می دادند.

«وزیر ما ظریفه، ۶ کشور رو حریفه» ، «دیپلمات قهرمان خوش آمدی به ایران»، «نه توهین، نه تحریم، نه جنگ و نه تسلیم»، «ناجی ملت آمد، خوش آمد، خوش آمد» ، «سلام بر دیپلمات درود بر اصلاحات»، «حقوق دان چه کردی ایران را آباد کردی» ، «حسن کلیدُ رو کرد، ایرانُ زیر و رو کرد» ، «صل علی محمد یار مصدق آمد» و «دوم خرداد به پا کرده ایم، دولت امیدُ صدا کرده ایم» بخشی از شعارهایی بود که استقبال کنندگان در حمایت از جواد ظریف سر می دادند.
برخی نیز با در دست داشتن دست نوشته هایی حمایت خود را از ظریف نشان می دادند، «دکتر ظریف به اندازه هشت سال متشکریم» ، «تا ظریف ها زنده اند، ایران زنده است» ، «سلام بر سفیر صلح»، «سلام بر خاتمی درود بر روحانی»، «تسلیت به حسین شریعتمداری و نتانیاهو» و «۳ آذر نتیجه امید در ۲۴ خرداد» تعدادی از دست‌نوشته های حاضران در این مراسم بود.

بخشی دیگر از شعارها در واکنش به مخالفان بود، «کیهان، اسرائیل تسلیت تسلیت»، «کیهان اسرائیل پیوندتان مبارک»، «جلیلی جلیلی یاد بگیر یاد بگیر» عمده ترین این شعارها بود که سردادن آنها با استقبال بیشتر حاضران مواجه شد.
حاضران در مراسم استقبال اما تنها به سر دادن این دست شعارها اکتفا نکردند. خواندن سرود یاردبستانی و شعارهایی در حمایت از جنبش سبز و زندانیان سیاسی نیز بخشی دیگر از خواسته های استقبال کنندگان بود.

با وجود حضور نیروهای پلیس و امنیتی در این مراسم، هیچ برخورد یا مخالفتی با افراد که شعاردهنده، صورت نگرفت.
در نهایت هواپیمای حامل تیم مذاکره کننده هسته ای دقایقی قبل از ساعت ۲۱ به زمین نشست و تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با استقبال تعدادی از اعضای دولت وارد محل پاویون دولت شدند. علاوه بر مسئولان دولتی، همسر و دختر داریوش رضائی نژاد یکی از شهدای هسته ای ایران نیز به پیشواز اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای رفته بودند.

دقایقی بعد اعضای تیم مذاکره کننده ایران هر کدام جداگانه سوار بر خودروهایی از پاویون دولت خارج شدند، عبور هر کدام از آنها از میان استقبال کنندگان با شعارهایی همچون «دیپلمات قهرمان خوش آمدی به ایران» همراه شد.
آخرین نفر نیز جواد ظریف بود که سوار بر یک خودرو سفید رنگ از میان جمعیت عبور کرد و با استقبال بسیار زیادی مواجه شد. ظریف نیز با تکان دادن دست به هواداران به ابراز احساسات آن ها پاسخ داد.

لحظاتی بعد زمانی که وزیرامورخارجه به خانه اش رسید، در فیسبوک خود مطلبی نوشت و از استقبال کنندگان در فرودگاه تشکر کرد، شروع مطلب ظریف اینگونه بود: « ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه شب یکشنبه است. تازه به خانه رسیده ام. قبل از اینکه گزارشی که در هواپیما نوشته‌ام را برایتان بفرستم، خواستم از همه دوستانی که به فرودگاه تشریف آورده بودند تشکر کنم. واقعاً شرمنده‌ام که دوستان محافظ اجازه ندادند از اتومبیل پیاده شوم. هیچ چیز برای من شیرین‌تر از دیدار نزدیک با شما نبود ولی.. .»