خشونت با زنان از مشکلات عمده اجتماعی در افغانستان است

خشونت با زنان از مشکلات عمده اجتماعی در افغانستان است

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش ۲۵ درصدی خشونت با زنان در شش اول امسال نسبت به زمان مشابه در سال گذشته خبر داده است.

این کمیسیون به مناسبت ۲۵ نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، در کلیک گزارشی نوشته که در نیمه نخست امسال، ۴۱۵۴ مورد خشونت علیه زنان در سراسر این کشور ثبت شده است.

بر اساس این گزارش، این آمار در شش ماه نخست سال ۱۳۹۱ به ۳۳۳۱ مورد رسیده بود که آمار تازه افزایش ۲۴.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

کمیسیون حقوق بشر این افزایش را “تکان‌دهنده” خوانده و افزوده که هنوز هم “معافیت از مجازات” در برابر خشونت علیه زنان وجود دارد.

در گزارش از نهادهای دولتی انتقاد شده که در پیگیری پرونده‌های خشونت با زنان “ضعیف” عمل کرده و این امر باعث گسترش افزایش خشونت شده است.

از سوی دیگر حسن بانو غضنفر وزیر امور زنان به بی‌بی‌سی گفت که وزارت تحت امر او از آغاز امسال حدود چهار هزار مورد خشونت با زنان را ثبت کرده است.

به گفته خانم غضنفر، افزایش این آمار به معنای افزایش آمار واقعی خشونت با زنان نیست، بلکه بیانگر آگاهی بیشتر از خشونت با زنان و مراجعه مردم به نهادهای عدلی و قضایی است.

وزیر امور زنان افزود که موارد خشونت با زنان در مناطق روستایی کمتر به ثبت می‌رسد. به همین دلیل ممکن است که آمار واقعی خشونت با زنان بیشتر از آمار رسمی باشد.

خانم غضنفر همچنین گفت که کل آمار ثبت شده خشونت با زنان در سال ۱۳۹۱ به حدود پنج هزار و آمار سال ۱۳۹۰ به ۳۷۴۲ رسیده بود.

به گفته او، قتل، خودسوزی و خودکشی ناشی از خشونت، ضرب و شتم و ازدواج اجباری از موارد عمده خشونت با زنان بوده است.

وزیر امور زنان افزود که چهل درصد از خشونت با زنان، در اثر گفت‌وگو با خانواده‌های خشونت دیدگان پیش از دادگاهی شدن در نهادهایی مانند دفترهای محلی وزارت امور زنان حل می‌شود.

بقیه موارد ثبت شده خشونت با زنان به نهادهای قضایی ارجاع می‌شود، ولی هنوز اطلاعی در دست نیست که مراجع قضایی چه تعداد از این پرونده‌ها را تا حل نهایی آن بررسی می‎کنند.