روسیه برای مبادله ۵۰ اسیر از طرف‌های درگیر تلاش می‌کند

مسکو: رائد جبر

با حضور سه کشور ایران، ترکیه، روسیه (کشورهای ضامن) و نمایندگانی از دولت سوریه و مخالفان نظام، دور جدید مذاکرات آستانه دیروز در پایتخت قزاقستان آغاز شد. در این دور کشور اردن و سازمان ملل متحد به عنوان ناظر حضور دارند.
به گزارش الشرق الاوسط، هیئت‌ها پیش از شروع جلسه افتتاحیه، روز اول را با برگزاری دیدارهای دوجانبه آغاز کردند.
برخی منابع روسی اعلام کردند که گفت‌وگوهای مفصلی دربارهٔ موضوع تشکیل کمیته قانون اساسی و مبادله اسرا برگزارشد.
این منابع خبر می‌دهند «اندک پیش‌رفت‌هایی علیرغم سختی‌های بسیار» در موضوع اول به دست آمده و انتظار می‌رود به زودی اطراف به «توافقی بزرگ» بر سر مبادله اسرا برسند.
وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد که هیئت‌ها دوره‌های گفت‌وگو دوجانبه و چندجانبه را به طور مستقیم آغاز کردند.
این بیانیه می‌افزاید گفت‌وگوهایی که به اوضاع محیط ادلب می‌پردازند، بیشتر بر آماده‌سازی شرایط برای بازگشت آوارگان و پناهندگان همچین به مسئله بازسازی پس از پایان جنگ تمرکز دارند.
الکساندر لاورنتیف فرستاده ویژه روسیه به سوریه، دور مذاکرات را با اعلام اینکه شرکت کنندگان بر «سه مسئله اساسی یعنی تشکیل کمیته قانون اساسی، وضعیت پناهندگان و ادلب» توافق کردند.
او توضیح داد «مسائل زیادی برای بحث و بررسی وجود دارد اما اوضاع در سوریه به‌طور تدریجی رو به آرامش می‌روند و آخرین اطلاعات نشان می‌دهند که عملیات نظامی موفق به شکست دادن تروریست‌ها در استان سویداء شده‌است. این عملیات تا نابودی گروه‌های تروریستی در منطقه میان شرق فرات و مرز عراق و سوریه ادامه می‌یابند».
برخی منابع دیپلماتیک روسی شرکت کننده در گفت‌وگوها، برخی جزئیات در مسائل مطرح شده را اعلام کرده‌اند.
خبرگزاری «انترفاکس» از منبعی نقل کرده که مسکو بر پایبندی‌اش به توافق ایجاد منطقه عاری از سلاح در اطراف ادلب که به تأیید طرف ترک رسیده، تأکید دارد. با این گفته اخباری را که سخن از آماده‌سازی مسکو برای حمله گسترده نظامی در منطقه می‌گفتند، تکذیب کرد.
این منبع افزود: «مسکو با طرف ترک برای حل این مشکلات از راه‌های صلح‌آمیز استفاده می‌کند و پاسخی به تحریک‌ها نمی‌دهد»
دیپلمات روس توضیح داد که «روند اجرایی ایجاد منطقه عاری از سلاح در ادلب به سختی و کند پیش می‌رود اما مسکو مشکلاتی که آنکارا در عمل با آنها روبه روست درک می‌کند».
او اعتراف کرد که مسکو «فشارهایی به طرف ترک وارد می‌کند» تا در اجرای توافق ادلب تسریع بشود.
این منبع یادآور شد که دور جدید گفت‌وگوهای در حال انجام در آستانه دربارهٔ تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه «با مشکلاتی روبه روست» و اظهار امیدواری کرد که پیش از پایان سال بر فهرست اعضای آن توافق شود.
او توضیح داد «روند تشکیل کمیته قانون اساسی از هر دو طرف با سختی مواجه است. ما نمی‌خواهیم دراین کار عجله‌ای صورت بگیرد و تلاش می‌کنیم فهرست اعضای کمیته قانون اساسی را تا پایان سال به تأیید برسانیم».
این منبع فاش کرد که «برسر ۷۵ درصد از فهرست اعضا توافق حاصل شده و باید ۱۵ تا۱۶ نامزد به نمایندگی از جامعه مدنی برای عضویت در این کمیته انتخاب کنیم».
این دیپلمات با اشاره به موضوع مبادله اسرا که همچنان برمیز مذاکرات آستانه باقی مانده و هیچ پیشرفتی نکرده بود، یادآور شد که «پیشنهاد روسیه» بر هیئت‌های شرکت کننده عرضه می‌شود تا به تفاهم برسند.
او افزود: روسیه سعی می‌کند کار تبادل ۵۰ اسیر از هر طرف را به انجام برساند و تلاش می‌کند این موضوع پیش از پایان سال اتفاق بیفتد».
او گفت «ترک‌ها، سوری‌ها و مخالفان را برانجام این کار قانع می‌کنیم».