«انصار الله» برادر زاده رئیس جمهور یمن را می ربایند .. صالح خواستار بازگشت به طرح شورای خلیج است

مسلحان حوثی مقابل دادگاه امنیتی در مرکز صنعا (عکس از رویترز)

مسلحان حوثی مقابل دادگاه امنیتی در مرکز صنعا (عکس از رویترز)

عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن پس از فرار دو روز پیش خود از صنعا پایتخت این کشور، و پناه بردن به عدن، روز گذشته تلاش های خود را برای به دست گرفتن مجدد ابتکار عمل سیاسی از حوثی ها ادامه داد.

«الشرق الأوسط» اطلاع یافت که هادی با مقامات یمنی و جمعی از پیروان خود برای بررسی امکان تشکیل حکومت موقت و اداره امور کشور جلسه ای تشکیل داده است. برخی منابع گزارش دادند که هادی در حال بحث و بررسی تشکیل حکومتی کوچک جهت انجام امور و کارهای دولتی، پس از اعلام عدن به عنوان پایتخت مؤقت است. اما برخی از اعضای «جنبش جنوب» با اعلام عدن به عنوان پایتخت مؤقت مخالفت دارند و خواستار جدایی از شمال هستند، که این امر تلاشهای هادی را مختل می کند.

روز گذشته حوثی ها بر ضد هادی برخواستند و تهدید کردند که به عدن حمله خواهند کرد. حمزه الحوثی یکی از رهبران گروه انصار الله تهدید کرد که به شهر یمن حمله کرده و هادی را از آنجا خواهند آورد. وی این سخنان را در کنفرانس گفتگوهای ملی و در مقابل جمال بنعمر، فرستاده سازمان ملل و ناظر گفتگوها، بیان کرد. این خبرها همزهان با انتشار اخباری مبنی بر ربوده شدن ناصر احمد منصور هادی، برادر زاده رئیس جمهور یمن، توسط مسلحان حوثی صورت گرفت. برخی منابع نزدیک به هادی گفتند که این عملیات دو روز پیش در منطقه یسلح در دروازه جنوبی صنعا، و به هنگام خروج وی از پایتخت و رفتن به سوی شهر عدن صورت گرفت.

از سوی دیگر، علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن، با نادیده گرفتن توافقنامه «صلح و همکاری» که زمینه تسلط حوثی ها بر پایتخت یمن را فراهم کرده بود، خواستار پایان دادن به «مرحله انتقالی» و پایبندی به طرح خلیج شد.