شورشیان بندر را بمباران می کنند تا مانع پهلو گرفتن کشتی امداد رسانی قطر شوند

 آتش سوزی برخی از مخازن نفتی در منطقه الدکه در مرکز البریقه (بندر الزیت) پس از هدف قرار گرفتن با موشک های آتش زای کاتیوشا توسط حوثی ها – عکس از الشرق الاوسط

آتش سوزی برخی از مخازن نفتی در منطقه الدکه در مرکز البریقه (بندر الزیت) پس از هدف قرار گرفتن با موشک های آتش زای کاتیوشا توسط حوثی ها – عکس از الشرق الاوسط

مقامات نظامی و امنیتی یمنی روز گذشته گفتند که نیروهای حوثی و هم پیمان آن ها علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن از مواضع خود در شهر جنوبی عدن بصورت غیر منتظره ای عقب نشینی جزئی کردند تا حضور خود را در مناطق دیگری در کشور تقویت کنند.

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از برخی مقامات، دو گردان از گارد ریاست جمهوری و نیروهای ویژه، وفادار به صالح، به سوی صنعا پایتخت یمن و مقر حوثی ها در صعده حرکت کردند.

در همین راستا، یک گروه ۶۵۰ نفره از مبارزان جنوبی که طی ماه های گذشته در عربستان سعودی آموزش دیده بودند برای شرکت در نبرد ضد شورشیان به عدن وارد شدند.

منابع آگاه اشاره کردند که توافقی برای تشکیل شورای نظامی در عدن، در آینده نزدیک وجود دارد که ریاست آن را یکی از مشاوران عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مشروع یمن به عهده خواهد داشت. این منابع یاد آور شدند که مأمورت آزاد سازی شهر به فرماندهان جنوبی نزدیک به رئیس جمهور یمن واگذار شد، و وی پرونده عدن را به چهار نفر از فرماندهان نظامی تحویل داد.

برخی منابع فاش کردند که به منظور آماده سازی ورود نیروهای نظامی که قرار است در این دوره وارد شوند ، گرایشی برای تقسیم مناطق امن در عدن به مناطق نظامی وجود دارد. این منابع افزودند که برای تسهیل مرحله کنونی این مواضع تحت فرماندهی فرماندهان نظامی قرار خواهد گرفت که از لحظات نخست به مقاومت مردمی پیوستند.

در عین حال، روز گذشته و با بمباران بندر الزیت توسط حوثی ها، که برای جلوگیری از پهلو گرفتن کشتی قطری حاوی کمک های امداد برای شهرهای ویران شده صورت گرفت، پالایشگاه عدن که در مجاورت بندر قرار دارد آتش گرفت.

یکی از مسؤلان در شرکت پالایشگاه های عدن تصریح کرد: «شورشیان منطقه را با توپ هدف قرار دادند و یکی از خمپاره ها به یکی از مخازن نفت در پالایشگاه اصابت کرد که منجر به آتش سوزی شد».

اما در زمینه سیاسی؛ و پس از شکست مذاکرات ژنو که به توافق بین طرفین نینجامید، اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، در تلاشی برای نزدیکی دیدگاهها بین حکومت مشروع و شورشیان سفر جدیدی را به منطقه خلیج آغاز خواهد کرد. ولد الشیخ احمد سفر خود را از کویت آغاز خواهد کرد و سپس در روز سه شنبه آینده به ریاض خواهد رفت و از آنجا به صنعا سفر خواهد کرد.

یک منبع آگاه برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که فرستاده سازمان ملل خواستار کمک شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس انسانی بین طرف های درگیر تا پایان ماه رمضان و ادامه فشارهای سیاسی لازم به طرف های ذینفع شد.