هیئتی از ائتلاف در عربستان برای بررسی آموزش معارضان

یکی از تانکهای ترکیه در یکی از خیابان های کوبانی سوریه پس از پایان یافتن مأمورت انتقال ضریح سلیمان شاه (أ.ب.آ)

یکی از تانکهای ترکیه در یکی از خیابان های کوبانی سوریه پس از پایان یافتن مأمورت انتقال ضریح سلیمان شاه (أ.ب.آ)

در عملیاتی برق آسا که ارتش ترکیه در دل تاریکی انجام داد، یک گروه از نیروهای نظامی ترکیه متشکل از ۵۷۰ سرباز و حدود ۱۰۰ تانک، ضریح سلیمان شاه، بنیانگذار امپراتوری عثمانی، که در روستای قره قوزاق در استان حلب سوریه مدفون شده بود را به همراه نگهبانان ترک آن که نزدیک به ۴۰ سرباز هستند، به روستای آشمه، در نزدیکی مرزهای ترکیه منتقل کرد و بقایای جسد وی را در آن جا دفن کرد.

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه گفت که تصمیم انتقال ضریح، از پیش به همه طرف ها، از جمله نظام سوریه و سازمان «داعش» که کنترل آن مکان در روستای قره قوزاق را در دست دارد، ابلاغ شده بود. وی اشاره کرد که این عملیات همزمان به نیروهای ائتلاف بین المللی و آرتش آزاد سوریه نیز اعلام شد.

یک منبع رسمی ترک به «الشرق الأوسط» اعلام کرد که سازمان داعش مانند دیگر طرف ها از این عملیات آگاهی یافت اما از اطلاع دادن به آن از طریق کانالهای غیر مستقیم بود.

نیروهای ترکیه وارد خاک سوریه سپس شهر کوبانی شدند و با عبور از مناطق تحت اشغال داعش به مکان ضریح و زمین آن، که بر طبق معاهده سال ۱۹۲۱ بین ترکیه و دمشق، تحت حاکمیت ترکیه است، وارد شدند.

از سوی دیگر، هیئتی از ائتلاف ملی متشکل از نیروهای انقلابی و معارضان، به ریاست خالد خوجه، بعد از ظهر روز گذشته وارد عربستان شد.

ادیب الشیشکلی، نماینده ائتلاف در شورای همکاری خلیج، به «الشرق الأوسط» گفت که مذاکرات این هیئت، علاوه بر پشتیبانی مالی و معنوی از ائتلاف و حکومت موقت، بیشتر بر روی برنامه آموزش معارضان سوری، که عربستان جزئی از آن به شمار می آید، تمرکز خواهد داشت.