ژنو- کابل: جمال اسماعیل

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در یک ضرب الأجل و به منظور مقابله با عملیات پی در پی «طالبان» در ولایت‌های مختلف این کشور و پایان دادن به جنگ و درگیری در کشور، نقشه راه و برنامه‌ای برای صلح و آشتی ملی با گروه‌های مسلح مخالف ارائه داد.
به گزارش الشرق الاوسط، این اقدام غنی به دلیل انتشار اخباری مبنی بر رسیدن «طالبان» و آمریکا به یک راه حل صلح‌آمیز بدون اطلاع حکومت افغانستان انجام شد.
اشرف غنی در این باره اظهار کرد: «شرایطی برای رسیدن به توافق صلح وجود دارد که شامل احترام به قانون اساسی و بندهای آن در مورد زنان و اطمینان از فعالیت نیروهای امنیتی براساس قانون اساسی است».
رئیس‌جمهور افغانستان در ادامه ضمن هشدار به ادامه روابط بین «طالبان» و القاعده و گفت: «به هیچ یک از گروه‌های مسلحی که با شبکه‌های تروریستی در ارتباط هستند اجازه پیوستن به عملیات سیاسی داده نخواهد شد».
غنی روز گذشته در کنفرانس سازمان ملل متحد که با حضور تعدادی از وزرای خارجه و دیپلمات‌های ارشد از سراسر جهان برگزار شد، از تشکیل یک تیم مذاکره ۱۲ نفره خبر داد و افزود: «بسیار خرسندم که امروز و پس از ماه‌ها مشاوره و مذاکرات فشرده با شهروندانمان در تمامی مناطق کشور، اعلام می‌کنم که به نقشه راهی برای مذاکرات صلح رسیده‌ایم».
وی در ادامه گفت: «ما همه تجهیزات و مکانیزم‌های لازم برای رسیدن به توافق صلح را ایجاد کرده‌ایم و آماده ورود به گام بعدی در روند صلح هستیم. فرمانده ستاد مشترک نیروهای نظامی، رهبری گروه مذاکرات را به عهده خواهد داشت، ضمن اینکه یک شورای مشورتی متشکل از ۹ کمیته مختلف به نمایندگی از مردم برای مشارکت در مذاکرات تشکیل شده است».
اشرف غنی تأکید کرد: «عملیات صلح حداقل ۵ سال به طول خواهد انجامید تا زمانی که ۴ میلیون افغانی که در داخل و خارج کشور آواره هستند بازگردند. اولین سال از این عملیات باید شامل گام‌هایی سازنده برای ایجاد اعتماد بین دشمنان سابق باشد».
رئیس‌جمهور افغانستان در ادامه یادآور شد: «انتخابات ریاست جمهوری که در بهار آینده برگزار خواهد شد در جهت موفقیت مذاکرات صلح نقش بسزایی خواهد داشت. مردم افغانستان به یک حکومت انتخابی نیاز دارند که بتواند توافقنامه صلح و روند آشتی ملی را به درستی اجرا کند».