راه‌اندازی برنامه ارتقای آگاهی برای حفاظت از میراث العلا در سعودی

هیئت سلطنتی استان العلا سعودی برنامه «حمّایه» را با هدف افزایش آگاهی و تشویق جامعه به مشارکت در حفاظت از میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی این استان راه اندازی کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، این هیئت روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که این برنامه ۲۵۰۰ فرصت مشارکت اجتماعی مستقیم و مؤثر برای ساکنان این استان ایجاد خواهد کرد تا نقش اصلی خود را در حفظ میراث این استان، محیط زیست و طبیعت آن برای نسل‌های آینده ایفا کنند.
در این بیانیه اشاره شده‌است که یک پایگاه الکترونیک برای تعریف این برنامه و تشویق جامعه به مشارکت در آن ایجاد خواهد شد.
هیئت سلطنتی استان العلا ضمن برنامه «حمّایه» کارگاه‌های آموزشی ماهانه برای شرکت کنندگان برگزار خواهد کرد که از طریق آنها با مهم‌ترین آثار تاریخی، باستانی و سنتی در این استان، چگونگی محافظت از آنها و آشنا کردن دیگران با آن برای مشارکت در حمایت از طرح‌های توسعه‌ای که در این استان در حال اجرا است، برگزار خواهدکرد.
در واقع این طرح‌ها برای قرار دادن این استان در فهرست مهم‌ترین مقصدهای سیاحتی در کشور، منطقه و جهان است.
بعد از پایان برنامه شرکت کنندگان در آگاه کردن شهروندان استان برای مشارکت در تحول آن به یک مقصد توریستی بین‌المللی شرکت خواهند کرد و این برنامه برای مشارکت شهروندان پاداش‌هایی در نظر گرفته‌است.
عبدالعزیز العقیل رئیس بخش عملیات استان در هیئت سلطنتی استان العلا عنوان کرد که برنامه «حمایه» یکی از مهم‌ترین اقدامات اجتماعی این استان است. در واقع در کنار محافظت از آثار تاریخی و باستانی در استان، سعی در به‌کارگیری جامعه از طریق وراد کردن آنها در طرح‌ها و برنامه‌های محافظت از سنت و توسعه عمرانی العلا دارد به اضافه اینکه کارگاه‌های فرهنگی و آموزشی جهت ارتقای آگاهی برگزار خواهد شد.
وی تأکید کرد که هیئت سلطنتی هنگام برنامه‌ریزی فقط جنبه مادی را که شامل آثار باستانی، تاریخی و طبیعی است در نظر نمی‌گیرد بلکه عنصر انسانی که شامل اهالی استان است را نیز لحاظ می‌کند که انگیزه اصلی این عملیات توسعه‌ای هستند تا خیر آن به آنها برسد.
گفتنی است استان تاریخی العلا در ۱۰۰ کیلومتری شمال غربی ریاض قرار دارد و سرشار از منابع طبیعی و انسانی است.
مساحت این استان که ۲۲ هزار و ۵۶۱ کیلوتر مربع است شامل دشت و کوه‌های ماسه سنگ و مکان‌های فرهنگی قدیمی است که قدمت آنها به هزاران سال پیش در زمان جکومت مملکت لحیان و نبطیان بازمی‌گردد.
مدائن صالح معروف‌ترین اثر تاریخی این استان است و اولین مکان در سعودی است که در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده‌است.
مدائن صالح ۵۲ هکتار و به مثابه شهر جنوبی اصلی پادشاهی نبطیان بود که شامل مقبره‌هایی است که به خوبی حفظ شده‌است و نمایی زیبا از بریدگی‌هایی که بر روی ماسه سنگ ایجاد شده‌است در آن قرار دارد.
در تحقیقات اخیر اشاره شده‌است که این شهر جنوبی‌ترین شهر امپراطوری روم بوده‌است.
علاوه بر مدائن صالح آثار باستانی دیگری در این ستان قرار دارند که از جمله آنها دادان پایتخت دو پادشاهی دادانی و لحیانی است. همچنین بسیاری از هنرهای سنگی و سنگ نکاره‌های قدیمی در آن وجود دارد. بسیاری از آثاری را نیز دربردارد که متعلق به تمدن‌های صفوی، آرامی، ثمود، لاتین، معین و یونان است.