آهنگساز جهانی آسمان ریاض را رنگی می‌کند

ژار فرانسوی در گفت‌وگو با الشرق الاوسط: روی رنگ سبز واقعیت تغییرات و اشتیاق را منعکس می‌کنم

ریاض: فتح الرحمن یوسف

آهنگساز جهانی فرانسوی جان میشل ژار قصد دارد با استفاده از لیزر و پروژکتور نمایش بصری خیره‌کننده اجرا کند و مردم سعودی را درجشن روز ملی‌شان به شعف برساند. این هنرمند جهانی با استفاده از برنامه‌های رایانه‌ای، صداهای الکترونیکی ایجاد می‌کند که صدا و نور را در هم می‌آمیزند.

آهنگساز جهانی ژار روی سن، ابزار پیچیده سنتی سایزر را به کارمی‌برد که صداهای بسیار را تولید و تلفیق می‌کند، صداهایی شبیه صدای آدمی، سازهای موسیقی سنتی و تولید صداهای اصلی.

درباره نمایشی که امشب به صحنه می‌برد به الشرق الاوسط گفت، حواسم هست هرچه درتوان دارم و شایسته یک روز ملی است ارائه بدهم؛ ارزشی که آن روز دارد و واقعیت تغییرات را منعکس کنم و اشتیاقی که به آینده درخشان وجود دارد. با تصاویر موسیقیایی گرافیکی الکترونیکی روی رنگ سبز و برخی رنگ‌های جهانی دیگر که به صحنه هیجان بدهند. با حفظ ویژگی سعودی که همه اینها و همه مضامین زیبا و گویا را در خود دارد.

آهنگساز جهانی فرانسوی پیام مثبتی به آینده درخشان مملکت فرستاد و ازجوانان سعودی خواست، با قدرت و خوشبینی راه را به سوی آینده انتخاب کنند تا همه رؤیاهای زیبایشان را تحقق ببخشند و با بهترین ابزار تکنولوژیک جدید از هنرو فرهنگ و سنت‌هایشان محافظت کنند.

ژار افزود« اکنون می‌بینم اینجا فرصتی برای ایجاد علاقه‌ای بزرگ مهیاست که بتواند ما را در به روزکردن تکنولوژی نوین و پیوند دادن مستقیم آن به عناصر طبیعت و محیط زیست کمک کند. برایم روشن است که کشور سعودی به این نکته رسیده و با تمام توان تلاش می‌کند نهضتی توسعه‌ای در زمینه‌های مدنی و اجتماعی ایجاد کند، نهضتی که همه عناصر اساسی در ایجاد انسانی که بتواند با تکنولوژی سریع همراه شود را داراست».

ژار ادامه داد« به نظرم می‌رسد که دیگر ریاض همچون گذشته نفت را به عنوان کالای مهم نمی‌بیند بلکه وقت تنوع و کمک گرفتن از منابع خلاق دیگر رسیده که ازنظر توان اهمیت‌شان در ساختن تمایز و ساختن انسان کمترنیست. اکنون ریاض بر فعال کردن توان جوانان و منابع جدید خفته دیگر تمرکزکرده است».

ژار ادامه داد« این برایم الهام بخش است و به من انگیزه بزرگی برای ساختن می‌دهد. ساختن چیزی که بتواند این واقعیت جدید را منعکس کند. نوآوری روی صحنه‌ در حالی که نمایشی برای مشارکت در روز ملی ارائه می‌کنم. روز یکشنبه در بزرگذاشت روز ملی سعودی به خصوص که این رویداد زمانی اتفاق می‌افتد که کشورسعودی از قدرت جوان و خلاق بزرگی برخوردار است. جوانانی که با تکنولوژی جدید سرو کار دارند».

ژار تأکید کرد چشم‌انداز سعودی تا سال ۲۰۳۰ سرشار از عناصر واقعی تغییراست. می‌تواند محیطی برای الهام انسانی، هنری و موسیقیایی مهیا کند. اعتمادش را به توان امروزین جوانان سعودی نشان داده. جوانانی که می‌توانند مشارکتی فعال در ترسیم چهره جدید کشور داشته باشند.

ژار بر این باور است که هنرمندان سعودی با همکاری همتایان خود در جهان می‌توانند در خلق و ابداع و ابتکار و ساختن فرهنگ پیشرو باشند. در نتیجه دری بزرگ بر هنر و موسیقی باز می‌شود و هیئت‌های هنری شکل می‌گیرد.

ژار گفت« همین مرا کافی است تا اکنون در جامعه سعودی باشم و با هر اندیشه‌ای که در موسیقی نوآورانه الکترونیکی دارم با آنها درروز ملی‌شان شرکت کنم تا از آنچه اکنون در سعودی در حال رخ دادن است را به تصویر بکشم. واقعا خوشبختم و چه سعادت بزرگی است که خودم را بخشی از این رویداد بزرگ ببینم».

آهنگساز فرانسوی گفت« چندی پیش برای مدت کوتاهی در سعودی بودم، به شکل غیر طبیعی متحیر شدم از این همه تغییر که دراین کشور اتفاق می‌افتد. تغییراتی که در همه زمینه‌ها در حال رخ دادن است».

من به عنوان سفیر یونسکو، اعتماد کامل دارم که فضا برای انجام کاری در راه تقویت آموزش و تنوع فرهنگی و محیط زیست مهیاست.

ژار مشهورترین نوازنده کیبورد و سازنده موسیقی الکترونیک در جهان است. سفیر سازمان ملل متحد است که کارش را از سال ۱۹۷۲ آغاز کرد. جوایز متعددی دریافت کرده از جمله نشان شوالیه در سال ۲۰۱۱ و جایزه ستیگز در سال ۲۰۱۳٫ از مهمترین ساخته‌های این موسیقیدان فرانسوی «اکسیژن، موسیقی برای همیشه» است.

 

View this post on Instagram

 

The Green concert: my final rehearsals on buildings

A post shared by Jean-Michel Jarre (@jeanmicheljarre) on