خبرگزاری «رویترز» به نقل از دختر آموس اوز نویسنده نامدار اسرائیلی از درگذشت وی بر اثر بیماری سرطان در سن ۷۹ سالگی خبر داد. اوز از مدافعان صلح و تشکیل دو دولت مستقل اسرائیل و فلسطین بود.
به گزارش الشرق الاوسط، فانیا اوز زالسبرگر، دختر آموس اوز، روز جمعه ۷ دی (۲۸ دسامبر) در یک پیام توییتری اعلام کرد که پدرش در سن ۷۹ سالگی درگذشته است.
آموس اوز جوایز بین‌المللی بسیاری دریافت کرده بود، از جمله جایزه صلح ناشران آلمان.
رویترز گزارش داد؛ اوز در طی ۵۰ سال فعالیت خود، توانست نبرد میان یهودیان و فلسطینیان، کمونیست‌ها و افراطگرایان و محافظه‌کاران و لیبرال‌ها در اسرائیل را مستند کند.
نوشته‌های آوز با استقبال بین‌المللی فراوانی روبرو شد و یک گزینه برتر برای نامزدی دریافت جایزه نوبل ادبی بود اما نظرات سیاسی وی باعث خشم گروهی از هم وطنانش نسبت به او شده بود.
فانیا اوز در پیام توییتری خود نوشت: «از تمام دوستداران وی متشکرم».
آموس آوز کلاوسنر در شهر قدس از پدر و مادری مهاجر از اروپای شرقی دیده به جهان گشود. وی در سن ۱۵ سالگی پس از خودکشی مادرش به کیبوتز نقل مکان کرد.
وی لقب یا فامیل خود را به «آوز / عوز» تغییر داد که به معنی «قدرت» در زبان عبری است.
آوز در دو جنگ ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ اسرائیل شرکت کرده بود اما تجربیات وی باعث شده بود که از طرح ایجاد دو کشور مستقل و حل و فصل موضوع سرزمین با فلسطینیان حمایت کند. اما وی نسبت به حل و فصل با جنبش «حماس» در غزه بسیار بر حذر بود.