ابراز تاسف گریفیتس از درگیری های خشونت آمیز در یمن
نیویورک – علی بردی

مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن از گروه های یمنی خواست تا قبل از آماده سازی برای برگزاری دور جدید گفتگوها تلاش بیشتری برای حفظ آتش بس متزلزل در شهر حدیده به کار گیرند. با این حال، گریفیتس از کاهش شدت تنش و درگیری استقبال کرد.
گریفیتس در گزارشی به اعضای شورای امنیت از طریق ویدیو کنفرانس از اردن افزود «فضای آتش بس و آرامش نسبی بیانگر این است که توافق ماه گذشته گروه های یمنی در سوئد به مصلحت مردم یمن بوده و دو طرف به قول و قرارهایشان پایبند هستند.»
او خاطر نشان کرد «دو گروه همچنان در حال بررسی جزئیات مربوط به تبادل اسرا و گشایش گذرگاه های انسانی و تدوین توافقی برای کاهش خشونت و درگیری در شهر تعز هستند.»
گریفیتس ضمن تاکید بر لزوم «دست یابی به پیشرفت چشمگیر» قبل از آغاز دور جدید گفتگوها ابراز امیدواری کرد که این نشست در آینده نزدیک برگزار شود. البته او به مکان و زمان برگزاری نشست یاد شده اشاره نکرد.
او گفت «تلاش برای حفظ آتش بس برای به نتیجه رسیدن گفتگوها ضروری است. دو طرف، در کل به حفظ آتش بس پایبند هستند و خشونت ها کاهش چشمگیری داشته است.» در مقابل، گریفیتس از وقوع خشونت در شهر حدیده و بخش های جنوبی استان حدیده ابراز تاسف کرد و گفت «درگیری ها نسبت به چند هفته پیش از آغاز گفتگوها در سوئد کاهش یافته است. کاهش اقدامات خشونت آمیز بیانگر نتایج مثمر ثمر توافق استکهلم برای مردم یمن و نیز پایبندی گروه ها به حفظ آتش بس است.»
شنیده ها حاکی از این است که دور جدید گفتگوها احتمالا یا در کویت و یا اردن برگزار می شود اما مقام های رسمی هنوز در این باره اظهار نظر نکرده اند. خالد الیمانی وزیر امور خارجه یمن هم در این راستا روز پنجشنبه (۱۰ ژانویه -۲۰ دی) راهی اردن شد. به گفته منابع وزارت خارجه اردن، یمانی و مقام های اردنی درباره اوضاع یمن گفتگو خواهند کرد.