متهم اول انفجار مسجد «امام صادق» در برابر دادگاه: کمربند انفجاری را به تن القباع کردم

تدابیر شدید امنیتی در مقابل دیوان عالی کویت به هنگام برگزاری اولین جلسه محاکمه 29 متهم پرونده انفجار مسجد امام صادق  - عکس از خبرگزاری فرانسه

تدابیر شدید امنیتی در مقابل دیوان عالی کویت به هنگام برگزاری اولین جلسه محاکمه ۲۹ متهم پرونده انفجار مسجد امام صادق – عکس از خبرگزاری فرانسه

مقامات قضایی کویت ادامه جلسات محاکمه متهمان انفجار مسجد امام صادق را که روز گذشته آغاز شده بود به فردا، پنجشنبه، موکول کردند.

در این محاکمات ۲۹ متهم از جمله ۷ زن، به اتهام انفجار مسجد امام صادق، در مقابل دادگاه کیفری دیوان عالی محاکمه می شوند. انفجار مسجد امام صادق در منطقه الصوابر در پایتخت کویت، در ماه رمضان، و به هنگام ادای نماز جمعه در ۲۶ ژوئن (خرداد ماه) گذشته، صورت گرفت که منجر به کشته شدن ۲۶ تن و مجروح شدن ۲۲۷ تن دیگر شده بود.

محاکمه متهمان انفجار تروریستی، در میان تدابیر شدید امنیتی آغاز شد، که در میان آن ها هفت نفر کویتی و پنج نفر عربستانی، سه پاکستانی و ۱۳ نفر دیگر از افرادی هستند که بصورت غیر قانونی در کویت مقیم هستند و «بدون» نامیده می شوند. علاوه بر این ها یک متهم فراری نیز وجود دارد که تا کنون ملیت وی مشخص نشده است.

عبد الرحمن صباح عیدان، متهم اصلی این پرونده اعتراف کرد که وی کمربند انتحاری که فهد القباع، عامل انتحاری عربستانی، به تن کرده بود را آماده کرده بود. عیدان طی محاکمه از این حادثه اظهار پشیمانی کرد و خواستار آزادی دیگر متهمان شد. وی مدعی شد که پیوستن او به سازمان داعش تنها یک روز پیش از عملیات انتحاری در مسجد صورت گرفته است.

عیدان در برابر قاضی اعتراف کرد که او همان کسی بود که در فرودگاه از فرد انتحاری به هنگام رسیدن به کویت در بامداد روز حادثه استقبال کرد، و او را به کمربند انفجاری مجهز کرد و کمربند از طریق واسطه ها و از عربستان سعودی آورده شده بود. وی گفت که القباع را تا فرا رسیدن زمان عملیات در منزل خود نگهداری کرد.

او ادامه داد که کمربند انفجاری را که وزنش در حدود ۴۰ کیلو گرم بود، پیش از رساندن القباع به مسجد در هنگام ظهر، و با هدف انفجار، به تن القباع کرده بود. اما عیدان نیت کشتار نمازگزاران را تکذیب کرد و گفت: «هدف تنها ویران کردن مسجد بود نه کشتن نمازگزاران». او همچنین گفت که گمان می کرد مسجد خالی است و نمازگزاری در آن وجود ندارد».