سیستانی با سلیمانی دیدار نکرد.. نمایندگانش در کربلا با او دیدار کردند

آیت الله علی سیستانی - ژنرال قاسم سلیمانی

آیت الله علی سیستانی – ژنرال قاسم سلیمانی

منابع آگاه عراقی برای «الشرق الأوسط» ذکر کردند: «احزاب سیاسی و دینی، با هدف به دست آوردن فتوایی جهت تحریم تظاهرات، شروع به جمع آوری اسناد و اطلاعاتی مبنی بر وجود دستور العمل های خارجی کردند که در پشت تظاهراتی است که از یک ماه پیش ابتدا به علت خدمات رسانی بد بود و سپس به درخواست های مردمی برای انجام اصلاحات تبدیل شد».

این منابع افزودند: «این اطراف تلاش دارند فتوایی از یکی از چهار مرجع ارشد دینی در نجف، به خصوص اسحاق فیاض، به دست آورند که فتوایی صادر کند که تظاهرات را به دلیل به اجرا گذاشتن دستور العمل های خارجی تحریم کند. و در صورتی که چنین فتوایی صادر شود باعث شکاف بین صفوف تظاهرکنندگان خواهد شد».

از سوی دگر، یک منبع ارشد عراقی روز گذشته تأکید کرد که آیت الله علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعه، با قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران ملاقات نکرد . شایان ذکر است که سه روز پیش در حاشیه تعقیب نوری المالکی نخست وزیر سابق، بین سلیمانی و حیدر العبادی نخست وزیر کنونی عراق رویارویی صورت گرفت و از آن خشمگین خارج شد.

این منبع در تماسی تلفنی که «الشرق الأوسط» از لندن با او انجام داد گفت: «سلیمانی به جای سیستانی با عبدالمهدی کربلایی و احمد الصافی نمایندگان مرجع شیعه دیدار کرد».

همین منبع ارشد در اظهاراتی ویژه به «الشرق الأوسط» که در شماره روز گذشته چاپ شده بود فاش کرد که دیداری طوفانی بین سلیمانی و العبادی صورت گرفت که رهبران ائتلاف ملی شیعه حاکم در آن حضور داشتند و فرمانده سپاه قدس به تعقیب مالکی اعتراض کرد، در حالی که العبادی بر موضع خود اصرار داشت و این امر باعث شد که ژنرال ایرانی خشمگین از نشست بیرون رود و به امید دیدار با سیستانی در نجف راهی کربلا شد.

از سوی دیگر، براساس اطلاعات رسیده از برخی منابع ویژه «الشرق الأوسط»، و با وجود تأیید ایالات متحده آمریکا در خصوص بسته اصلاحاتی که نخست وزیر عراق دو هفته پیش درباره لغو پست های ارشد از جمله نمایندگان رؤسای جمهور و وزیران، به علاوه لغو و ادغام وزارت خانه ها و کاهش تعداد محافظان امنیتی ویژه مقامات ارشد ارائه داده بود و در پاسخ به خواسته های تظاهر کنندگان بر ضد فساد دولتی و ضعیف بودن خدمات بود؛ سفیر آمریکا از این که العبادی او را در جریان آنچه در نظر دارد انجام دهد قرار نداده بود ابراز نارضایتی کرد.