وزرای خارجه عربستان سعودی، آمریکا و روسیه

وزرای خارجه عربستان سعودی، آمریکا و روسیه

کمترین چیزی که می توان درباره بحران سوریه گفت این است که بشار اسد به بازی ادامه می دهد، در حالی که دیگران در حال تلف کردن وقت، جان مردم و فرصت ها برای حفظ باقی مانده سوریه و امنیت منطقه هستند. این چیزی است که از آن چه تا کنون، و پس از مذاکرات سه جانبه خلیجی آمریکایی و روسی در قطر درباره سوریه منتشر شده است به چشم می خورد.

واضح است که تحولاتی دیپلماتیک وجود دارد که توسط یک سری اظهارات متناقض، به ویژه از جانب آمریکا و روسیه، فاش می شود. در حال حاضر روند اتلاف وقت در سوریه همچنان ادامه دارد، در حالی که اسد به کشتار، و بازی کردن ادامه می دهد. و در حالی که واشنگتن اعلام می کند که اجازه انجام حملات هوایی برای کمک به مقابله با هر حمله ای بر ضد معارضانی که توسط آمریکایی ها آموزش دیده اند را می دهد، حتی اگر این حملات از سوی نیروهای وفادار به اسد باشد، اما سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هشدار می دهد که این حملات تنها باید برای مبارزه با «داعش» به کار رود، و می گوید: « این وضعیت مخالف قوانین بین المللی است و مانعی بر سر راه تشکیل جبهه ای واحد برای مبارزه با تروریسم ایجاد می کند»! این در حالی است که جان کری وزیر خارجه آمریکا می گوید که وحشیگری اسد باعث جلب گروه های افراطی به سوریه شد. بنابراین اگر کری چنین می گوید و بر این باور است، پس این همه انتظار و تعلل برای چیست؟

در خصوص روس ها؛ چگونه می توان اسد را یکی از طرف ها برای شکست دادن «داعش» دانست در حالی که او به انجام تمامی این جنایت ها ادامه می دهد و از شبه نظامیان شیعه تروریست ، از حزب الله و غیره، کمک می گیرد؟ یک سؤال دیگر از روس ها: آیا «داعش» از دو سال پیش، یا از زمانی که انقلاب مسالمت آمیز آغاز شد در سوریه بود؟… یا پس از حمایت سیاسی و نظامی روس ها از اسد، و دخالت های ایران، و پس از آن ظاهر شد که اسد و نوری المالکی، نخست وزیر وقت عراق، رهبران تروریست را از زندان ها آزاد کردن که در حال حاضر سازمان داعش را فرماندهی می کنند؟ در ضمن، چه وقت ما شنیدیم که اسد حملاتی جدی بر علیه «داعش» انجام داده است؟

مطمئناً «داعش» حاصل جنایت های و کینه توزی اسد است. «داعش» همچنین نتیجه غفلت بین المللی در عراق و سوریه است که هر کدام از آن ها جزئیات متفاوتی دارند. بنابراین نمی توان گفت که اسد متحدی در برابر تروریسم است، زیرا این حرف بسیار مسخره است. به همان اندازه مسخره که در سخنان سخنگوی کاخ سفید شنیده می شود وقتی که گفت: «نظام اسد به نصحیت های ما، مبنی بر اینکه جلوی فعالیت های ما را داخل سوریه نگیرد، متعهد است». این امری طبیعی است زیرا اسد چیزی جز زبان زور نمی شناسد، و اگر آمریکایی های به او هشدار می داند که مثلاً این کار را انجام بده و گرنه وارد عمل می شویم، آن هم طبق چارچوب زمانی مشخص شده، واقعیت دیگری را می دیدیم؛ نه آن چه جناب کری تکرار می کند که در سوریه راه حل نظامی وجود ندارد؛ در حالی که هر چیزی که هم اینک در سوریه اتفاق می افتد یک عمل نظامی خشونت آمیز است و جنایاتی است که از سوی اسد و ایران انجام می شوند.

اگر یک اقدام بین المللی موثر برای متحد کردن مخالفان سوریه، از طریق حمایت کیفی و واقعی ارتش آزاد سوریه، و مهار افراط گرایان وجود داشت، تغییراتی واقعی می دیدیم، که اولین آن ها به زانو در آمدن اسد و متحدان او، به منظور برخورد جدی با راه حل سیاسی بود. جدای از آن، اسد بازی می کند و دیگران به تلف کردن وقت و جان مردم و فرصت ها ادامه می دهند!