ضالح به طور کامل در دست مقاومت مردمی… آغاز عملیات آزاد سازی ابین

نیروهایی از مقاومت جنوبی حامی مشروعیت در مواضع خود در نزدیکی منطقه سناح – عکس از رویترز

نیروهایی از مقاومت جنوبی حامی مشروعیت در مواضع خود در نزدیکی منطقه سناح – عکس از رویترز

نیروهای ارتش ملی و مقاومت مردمی حامی مشروعیت در یمن، استان ضالع در جنوب کشور را به طور کامل از دست شورشیان حوثی و نیروهای علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن، که در معرض فروپاشی سریعی قرار گرفته اند، خارج کردند.

«مقاومت جنوب» در بیانیه ای که روز گذشته توسط عیدروس قاسم، فرمانده مقاومت قرائت شد اعلام کرد: «ضالع به طور کامل آزاد شده است». منابع مقاومت به «الشرق الأوسط» توضیح دادند که نیروهای آن ها عصر روز گذشته بدون هیچ گونه درگیری با شورشیان، وارد شهر دمت در ۶۰ کیلومتری شمال شهر ضالع شدند. این منابع افزودند که پس از پاکسازی شهر قعطبه و منطقه مریس ، و پس از فرار شبه نظامیان به سوی استان آب از سمت شمال، نیروهای مقاومت از سمت جنوب وارد شهر دمت شدند.

این در حالی است که مقاومت مردمی بعداً اعلام کرد که عملیات آزاد سازی استان ابین را آغاز کرده است.

در پی شکست های نظامی حوثی ها و صالح، متحد آن ها، در جنوب یمن به ویژه پس از آزاد سازی شهر عدن، شورشیان برای حفظ آبروی خود نسبت به راه حل سیاسی انعطاف پذیری نشان دادند. روز گذشته تلاش های عمان برای پیدا کردن یک راه حل سیاسی برای بحران از سر گرفته شد، و یک هواپیمای عمانی، هیئتی از جماعت حوثی و متحد آن ها را از فرودگاه بین المللی صنعا به مسقط منتقل کرد تا در مذاکراتی که اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن، بر آن نظارت دارد شرکت کنند. احزاب یمنی حامی عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن نیز در این مذاکرات حضور دارند.

ماهیت مذاکرات هنوز معلوم نیست، اما برخی منابع ذکر کردند که طرف های حامی روند سیاسی، از جمله عمان، قصد دارند که به نماینده سازمان الملل برای تهیه پیش نویس یک ابتکار جدید کمک کنند که به نظر می رسد حوثی ها و متحدان آن ها، این ابتکار را بیش از ابتکار قبلی قبول دارند و درصدد پایه گذاری توافقی برای از سرگیری مذاکرات سیاسی مبتنی بر خروج شبه نظامیان است تا دولت قادر به انجام وظایف خود باشد، تا به سازمان ملل نقش مهمی در نظارت بر اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل، و نظارت بر تعهد احزاب برای اجرای موافقتنامه اعطا شود.

پیش بینی می شود که فرستاده سازمان ملل روز چهارشنبه آینده گزارشی در خصوص نتایج تماس های انجام شده به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد.