سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی حوثی‌ها مانعی برای توافق سوئد

عدن: علی الربیع

منابع آگاه در صنعا به «الشرق الاوسط» گزارش دادند مارتین گریفیث نماینده سازمان ملل در یمن، پس از اعتراض مجدد حوثی‌ها نسبت به پاتریک کامارت رئیس کمیته سازمان ملل در امور نظارت بر آتش‌بس و رئیس کمیته استقرار نیروها در حدیده، با مشکلات جدی‌تری برای نجات و اجرای توافقنامه سوئد روبرو شده‌است.
کودتاگران کامارت را به جانب‌داری از نمایندگان دولت مشروع یمن و تلاش برای انحراف توافقنامه حدیده در مسیری خارج از چارچوب توافق متهم کردند.
علی‌رغم حضور گریفیث در صنعا از دو روز گذشته، رسانه‌های حوثی تا روز گذشته از اعلام هرگونه دیدار رسمی رهبران خود با وی امتناع کردند و فقط به دو دیدار معین شریم معاون گریفیث با دو تن از رهبران حوثی اکتفا کردند.
به گزارش ناظران مسائل یمن، حوثی‌ها سعی دارند با سنگ‌اندازی، تلاش‌های بین‌المللی را به نقطه صفر بازگردانند، به‌ویژه اینکه در دیدار با معین شریم معاون فرستاده سازمان ملل، اجرای توافقنامه سوئد را به موارد و جنبه‌های اقتصادی و پرداخت حقوق کارمندان دولت در مناطق تحت کنترل خود ربط دادند.
به گزارش منابع آگاه در صنعا گریفیث سعی دارد رهبران حوثی را برای اجرای طرح ژنرال کامارت برای استقرار نیروها در حدیده و بندرهای آن متقاعد کند، اما آنها می‌کوشند تا در اجرای توافق سوئد خلل ایجاد کنند.
در راستای اقدامات این گروه تحت حمایت ایران برای ایجاد اختلال در این پرونده سیاسی و نظامی، فضل ابوطالب دبیرکل دفتر سیاسی حوثی، حضور هادی رئیس‌جمهور و معاون وی علی محسن الاحمر را در توافقات آینده رد کرد.
احتمال دارد گریفیت در دیدار با مقامات حوثی ضمن تأکید بر اهمیت ثبات آتش‌بس، در زمینه تسهیل روند ورود ۷۵ ناظر بین‌المللی دیگر برای اجرای طرح استقرار نیروها، گفتگو کند.
بر اساس توافقنامه باید نیروهای طرفین در مدت ۲۱ روز و در دو مرحله در حدیده استقرا می‌یافتند و کودتاگران ضمن خروج از شهر و بندرهای آن، حدیده را به مقامات امنیتی و محلی تحویل می‌دادند، اما حوثی‌ها با رد طرح کامارت برای استقرار نیروها و اتهام وی به جانب‌گیری و ضعف، خواستار استعفای وی شده و اجرای طرح را با مشکل روبرو کردند.
این امر گریفیت را به درخواست برای تمدید مهلت فعالیت کمیته سازمان ملل برای اجرای توافقنامه وادار کرد و شورای امنیت نیز قطعنامه‌ای برای ارسال ۷۵ ناظر بین‌المللی دیگر و تمدید مدت کار آنها به مدت ۶ ماه صادر کرد.
علاوه بر اظهارات نیروهای دولتی در خصوص نقض آتش‌بس از سوی حوثی‌ها در حدیده که قرار بود از ۱۸ دسامبر گذشته (۲۷ آذر) اجرا شود، ساکنان شهر نیز از ادامه اقدامات آنان در افزایش تجهیزات، حفر تونل و خاکریز و بکارگیری افراد مسلح خبر دادند.
بر اساس آخرین گزارش نیروهای دولتی، حوثی‌ها با ۶۸۸ بار نقض آتش‌بس در حدیده، ۴۸ نفر را کشته و ۳۶۲ تن دیگر را مجروح کردند. آنها در این گزارش از فرستاده سازمان ملل در یمن خواستند ضمن انجام اقدامات جدی و لازم، بر شبه‌نظامیان کودتاچی برای توقف نقض آتش‌بس فشار بیاورد.