اعلام آمادگی پلاتینی برای همکاری با کمیته اخلاقی جهت دفاع از اعتبار «یوفا»

جک وارنر معاون سابق رئیس فیفا – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

جک وارنر معاون سابق رئیس فیفا – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

کمیته اخلاقی فدراسیون بین المللی فوتبال روز گذشته تصمیم گرفت جک وارنر، معاون سابق رئیس «فیفا» را مجازات کند و او را مادام العمر از تمامی فعالیت های مربوط به فوتبال منع کند. کمیته اخلاقی در بیانیه خود اشاره کرد: «متوجه شدیم که وارنر طی دوره های مختلفی که پست های ارشد و موقعیت های حساسی را در فیفا و اتحادیه کونکاکاف به عهده داشت بارها و بارها و به طور مداوم در جرایم اخلاقی بسیاری گدست داشت، و او بازیگر اصلی نقشه های مربوط به پذیرش و دریافت پرداخت های اعلام نشده و غیر قانونی، و همچنین اقدامات تقلب دیگر بود».

تصمیم به محرومیت وارنر، (۷۲ ساله)، به عنوان ضربه جدیدی به جوزف بلاتر سوئیسی، رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال به شمار می آید که به فروش حق انتقال جام جهانی ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ با قیمتی ناچیز به وارنر (در حدود ۵ درصد قیمت واقعی) متهم است.

وارنر یکی از ۱۴ متهم از سوی دستگاه قضایی ایالات متحده در ۲۷ ماه می (خرداد ماه) بود که از دهه نود قرن گذشته به رشوه ای به قیمت ۱۵۰ میلیون دلار، در چارچوب پست های مختلفی که در فدراسیون فوتبال به عهده داشتند متهم می باشند. او همچنین به دریافت رشوه طی پروسه قرعه کشی برای میزبانی جام های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ از سوی روسیه و قطر متهم است. دستگاه قضایی سوئیس برای بلاتر پرونده ای جزایی گشوده بود و به سخنان میشل پلاتینی رئیس فدراسیون فوتبال در قضیه تحویل مبلغ دو میلیون فرانک سوئیسی به او برای کارهایی که بین ژانویه (دی ماه) سال ۱۹۹۹ تا جولای (تیر ماه) سال ۲۰۰۲ به نفع فیفا انجام داده بود گوش داد. بلاتر از خود دفاع کرد و گفت که این اموال در ازای کارهایی بوده است که پلاتینی برای فیفا انجام داده بود. این در حالی است که پلاتینی بر حضور در برابر کمیته اخلاقی فدراسیون بین المللی برای پاک شدن نام و اعتبار فدراسیون فوتبال اروپا، که ریاست آن را به عهده دارد، اعلام آمادگی کرد.