احمد عاصی الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوری

احمد عاصی الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوری

در حالی که طرف های سیاسی مختلف درصدد برگزاری هر چه سریع تر و موفق تر کنفرانس ژنو ۲ هستند، ائتلاف مخالفان سوریه تأکید می کنند فقط در صورتی در این کنفرانس شرکت می کنند که به برکناری بشار اسد از قدرت بیانجامد.

به گزارش خبرگزاریها، احمد عاصی الجربا، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه اعلام کرد که ائتلاف مخالفان در صورتی که ژنو ۲ به برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیانجامد در این نشست شرکت نخواهد کرد.

این درحالی است که وی پیشتر در دیدارش با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده بود.

در این میان بشار اسد رئیس جمهور سوریه دوشنبه این هفته در گفت وگو با شبکه «المیادین» گفت:«برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سوریه مانعی نمی بیند اما هنوز زود است که درباره نامزدی در انتخابات قبل از اعلام زمان آن صحبت کند.»

مخالفان رژیم سوریه و همچنین کشورهای غربی با نامزدی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال ۲۰۱۴ را مخالف محتوای مذاکرات می دانند و با آن مخالفند.

اما به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران روز چهارشنبه در این باره خطاب به مقامات آمریکایی گفته است: “شما که می‌گفتید آقای بشار اسد پایگاه مردمی ندارد و ما می‌خواهیم دمکراسی را در آنجا ایجاد کنیم؛ پس چرا از کاندیدا شدن او می‌ترسید؟”

در این میان وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه در کنفرانس خبری درباره سوریه تصریح کرد که جنگ در سوریه از طریق درگیری نظامی پایان نمی‌یابد بلکه از طریق گفت‌وگو قابل حل است.

وی تصریح کرد که درگیری نظامی راه حل سوریه نیست بلکه مسئله سوریه از طریق گفت وگو قابل رفع است.
وی در ابتدا از «اخضر ابراهیمی» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، به دلیل تلاش برای برگزاری کنفرانس «ژنو ۲» تشکر کرد.

جان کری تأکید کرد که آمریکا به برگزاری این کنفرانس بین المللی درباره سوریه در ژنو متعهد است.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که مخالفان هفته آینده در خصوص موافقت برای حضور در نشست ژنو ۲ تصمیم گیری می کنند.