محمود احمدی‌نژاد در واکنش به سخنان لاریجانی:خاتمی را من ممنوع الخروج نکردم

به گزارش روزنامه اعتماد، شیب صعودی نقد‌های کوچک و بزرگ منتقدان علیه عملکرد دولت‌های نهم و دهم، محمود احمدی‌نژاد را وادار به گفت‌وگو کرد.

هرچند که سه ماهی می‌شود محمود احمدی‌نژاد از دولت رفته است و به دور از نظر رسانه‌ها مشغول سامان دادن کارهای دانشگاه ایرانیان است اما در لابه‌لای سکوت وی و نزدیکانش موج انتقادات به او و عملکرد ۸ ساله‌اش همچنان روبه افزایش است. دایره این انتقادات آنقدر وسیع شده که از روسای دیگر قوا گرفته تا روحانی و دولتمردانش و دیگر مسوولان نظام را در بر می‌گیرد.

انگار با رفتن احمدی‌نژاد و مدیرانش رودربایستی برخی مسوولان و صاحب‌نظران هم با آنها کوچ کرده است و خبرهای ریز و درشتی درباره عملکرد دولت قبل که تا پیش از این در قالب زمزمه و شنیده‌‌ها عنوان می‌شد این روزها در صدر انتقادات مسوولان قرار گرفته است. البته طبیعی است روحانی و مدیرانش برای اطلاع‌رسانی به مردم و شفاف‌سازی در مسائل روبه‌روی دولت بخواهند از موانع و کاستی‌‌هایی که وجود دارد خبر دهند و از انتشار آمار‌های نادرست یا برچسب محرمانه خورده دولت قبلی گرفته تا اذعان رییس‌جمهور بر خالی بودن خزانه و انبوه بدهکاران دولت که رقم‌شان از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته است.

اما آنچه باعث شده سبک این انتقادات صریح‌تر و بعضا گزنده‌تر شود نقد‌هایی است که نه از جانب مدیران دولتی بلکه از سوی دیگر مسوولان نظام مطرح می‌شود که مصداق آن سخنان اخیر علی لاریجانی رییس مجلس درباره بحث ممنوع‌الخروجی سید محمد خاتمی است که قریب به چهار سال از آن می‌گذرد و تا پیش از این نه از جانب وی و نه حتی مسوولان قوه قضاییه مورد اظهارنظر رسمی قرار نگرفته بود.

لاریجانی اواسط مهرماه که به چند کشور اروپایی سفر کرده بود در حاشیه یکی از سفر‌هایش در گفت‌وگو با روزنامه لوموند که از وی درباره ممنوع‌الخروجی محمد خاتمی، طراح گفت‌وگوی تمدن‌ها پرسید که گفت: ممنوع‌الخروج بودن محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات جزو عادات بد دولت احمدی‌نژاد بوده است و حالا که رییس جمهور جدید آمده این مشکل حل می‌شود. در واکنش به این دست انتقادات بود که احمدی‌نژاد پس از سکوت خبری تقریبا دو ماهه‌اش به اظهارنظر پرداخت و در واکنش به اظهارات رییس مجلس گفت: ممنوع‌الخروجی؟ احمدی‌نژاد؟ این موضوع قضایی است، چه ربطی به ما دارد؟ من حتی اگر این اختیار را داشتم هرگز این کار را نمی‌کردم.

ممنوع‌الخروجی خاتمی موضوعی قضایی است

وی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: محمد خاتمی ۸ سال در کشور رییس‌جمهور بوده؛ گرچه ما ممکن است در شیوه اداره کشور اختلاف‌نظر داشته باشیم ولی به‌هرحال فردی رییس کشور بوده و اینکه رییس‌جمهور بعدی بیاید بگوید او ممنوع‌الخروج شده چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

احمدی‌نژاد با بیان اینکه «فکر نمی‌کنم موضوع مطرح‌شده حرف درستی باشد»، گفت: این درست نیست؛ ما هرچقدر هم اختلاف‌نظر و اختلاف سلیقه داشته باشیم، بالاخره اصول و خطوطی را رعایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا شما قویا این موضوع را رد می‌کنید؟»، گفت: من از شما و از این طرف و آن طرف شنیدم؛ بالاخره خوب است بعضی چیزها رعایت شود، حالا…، من تازه شنیدم این حرف را، این در اختیار رییس‌جمهور نیست؛ بلکه یک مساله قضایی است و ربطی به رییس‌جمهور ندارد؛ من تعجب می‌کنم. رییس‌جمهور سابق کشورمان اضافه کرد: من قضاوت نمی‌کنم و این چیزی است که ربطی به رییس‌جمهور ندارد.