تابلوی سفارت ایران در لندن

تابلوی سفارت ایران در لندن

همزمان با سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مبنی بر بازگشایی سفارت های ایران و بریتانیا، مقامات بریتانیایی خبر گشایش سفارت این کشور در تهران در هشت روز آینده را تکذیب کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا در گفتگوی اختصاصی با شرق پارسی ضمن تکذیب این خبر گفت: «وزارت امور خارجه بریتانیا برنامه ای برای بازگشایی سفارت در هشت روز آینده ندارد و هنوز تاریخی مشخصی برای گشایش سفارت تعیین نکرده است.»

وی در ادامه افزود: «وزارت امور خارجه بریتانیا هنوز کاردار غیرمقیم خود را تعیین نکرده است و در صورت انتصاب کاردار خبر را طی بیانیه‌ای رسمی اعلام خواهد. اما ما صحبت‌های مقام ایرانی درباره تصمیم بریتانیا را تایید نمی کنیم.»

در عین حال سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا تصریح کرد: «همان طور که در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است، بریتانیا در صدد بهبود و توسعه عملکرد روابط دوجانبه با ایران است اما باید در نظر داشت که توسعه روابط دوجانبه مستلزم حرکتی گام به گام و متقابل است.»

سخنگوی بخش خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا نیز در مصاحبه ای با روزنامه بهار سخنان افخم مبنی بر بازگشایی سفارت بریتانیا در هشت روز آینده را تکذیب کرد. رزماری دیویس دیروز به این روزنامه گفت: «لندن این موضوع را تکذیب کرده و موضع ما هنوز انتصاب کاردار غیرمقیم در آینده نزدیک (هفته‌های آینده) است.»

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دیروز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود اعلام کرد سفارتخانه‌های ایران و انگلیس با حضور کاردار غیر مقیم تا هشت روز آینده بازگشایی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه خاطر نشان کرده بود: «پیرو مذاکرات وزرای خارجه و تماس سطوح مختلف در نیوریورک درباره روابط دو کشور و بحث معرفی کاردار غیر مقیم» دو کشور ایران و بریتانیا به تفاهم رسیدند «با هدف از سرگیری روابط» تصمیم به معرفی کاردار غیر مقیم گرفتند.

از آن جایی که این کاردارها مقیم نیستند روند معرفی آنان سریعتر خواهد بود و به گفته افخم این کاردارها در «هشت روز آینده» از سوی دو طرف معرفی می‌شوند.

مفهوم غیرمقیم بودن آنان به آن معنا است که این کاردارها در ترددند از این رو با فعالیت آنها سفارتخانه‌های دو کشور بازگشایی می‌شود. با بازگشایی سفارتخانه ها بحث دفتر حافظ منافع پایان می‌یابد و به تبع آن تهران و لندن مراودات خود را از سر می‌گیرند.

در صورت تعیین کاردار غیرمقیم سفارتخانه‌های دو کشور بازگشایی می‌شوند و فعالیت حافظان منافع پایان می‌یابد.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا روز هشتم اکتبر در مجلس عوام این کشور اعلام کرده بود: « «من برای آقای ظریف [وزیر امور خارجه ایران] روشن کردم که ما از ارتباط مستقیم و پیشرفت شرایط در روابط دو جانبه استقبال می‌کنیم. بر همین اساس ما توافق کردیم که هر دو کشور کاردار غیرمقیم با مسئولیت اجرای بازسازی روابط تعیین کنیم، که این البته شامل برداشتن گامهای موقت در جهت بازگشایی نهایی سفارت‌های هر دو کشور و همچنین برقراری گفتگو بر سر مسایلی که محل نگرانی هر دو طرف هستند نیز می‌شود.»

وی تاکید کرد: «اولین ملاقات از این مقوله انجام شده است و ملاقات دیگری از این دست هفته آینده در ژنو انجام خواهد شد. این [گفتگوها] شامل بحث درباره تعداد و شرایط کارمندان محلی در مجموعه سفارت‌های هر یک از دو کشور و بازدیدهایی به منظور بررسی این اماکن می‌شود.»