سفر شاهزاده محمد بن سلمان به موریتانی «بسیار مهم» است

با پروژه اخوان المسلمین مقابله کردیم زیرا آتش را در بسیاری از مناطق برافروخت


نواکشوت: الشیخ محمد
موریتانی امروز میزبان شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاهی عربی سعودی است. این سفر «بی‌سابقه» پس از سفر ملک فیصل در اواخر دهه هفتاد که به دعوت المختار ولد داداه، رئیس‌جمهور وقت موریتانی انجام شد، اولین سفر مقامات سعودی است که در این سطح انجام می‌شود.
سیدی محمد ولد محم، وزیر ارتباطات و رسانه موریتانی در گفتگو با «الشرق الاوسط» در این باره گفت: «سفر شاهزاده محمد بن سلمان بازتابی از «روابط قوی» بین پادشاهی عربی سعودی و موریتانی است که در نتیجه قرن‌ها تبادل علمی، فرهنگی و اجتماعی بین مردم دو کشور به وجود آمده‌است».
وی افزود: «پادشاهی سعودی متحد استراتژیک قدرتمند و کشوری برادر و دوست است که در تمامی زمینه‌ها از ما حمایت کرده و ما قدردان این لطف هستیم. پادشاهی عربی سعودی در بسیاری از زمینه‌ها به‌ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم و در جنگی که موریتانی سالها درگیر آن بود، حامی و پشتیبان ما بود».
وزیر ارتباطات و رسانه موریتانی در ادامه با اشاره به موضع مثبت کشورش در خصوص تحرکات اخیر در مغرب عربی در جهت گفتگوی مغرب و الجزایر و برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه مغرب عربی افزود: «ما با دیدی مثبت این موضوع را پیگیری می‌کنیم و بعید نیست که این نشست در نواکشوت برگزار شود».
وی یادآور شد: «همکاری‌های دوجانبه بین موریتانی وپادشاهی عربی سعودی در تمامی زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی است. این روابط همواره خواسته مقامات دو کشور بوده و طبیعی است که روابط ما با پادشاهی سعودی در بالاترین سطح خود و در راستای منافع دو کشور و مردم آنها باشد».
وی همچنین یادآور شد: «موریتانی در آتش تروریسم سوخت و آسیب‌های بسیار جدی را در جان و مال و زیرساخت‌های کشور متحمل شدیم. در همین شرایط بود که محمد ولد عبد العزیز به ریاست‌جمهوری رسید و تصمیم گرفت برای رسیدن به امنیت و ثبات کشور، جنگی علیه گروه‌های تروریستی به راه اندازد. اکنون ما نه تنها امنیت و ثبات را در کشور ایجاد کرده‌ایم، بلکه به کشورهای منطقه نیز برای برقراری امنیت در کشورهایشان و در منطقه کمک می‌کنیم».
او در زمینه اقدامات جدی مقامات موریتانی علیه اخوان المسلمین گفت: «این اسلام سیاسی که برخی تلاش می‌کنند آن را به موریتانی صادر کنند، یا برخی از موریتانی‌ها سعی در وارد کردن آن به کشور دارند، همان چیزی است که آتش را سوریه، مصر، عراق، یمن و لیبی برافروخت و آسیب و خسارت‌های جبران ناپذیری را در کشورهای عربی به بار آورد».
وی ادامه داد: «درک موریتانی از دین در همه ابعادش باعث حفظ امنیت و ثبات در این کشور شده‌است، چرا که مردم موریتانی می‌دانند هدف دین رسیدن به عدالت و دستیابی به صلح است و دینی که نتواند عدالت، صلح و ثبات را برقرار کند دینی الهی نیست».
وزیر ارتباطات و رسانه موریتانی در خصوص اقدامات نواکشوت علیه اخوان المسلمین و یکی از سازمان‌های ایرانی که برای تشیع تبلیغ می‌کرد، گفت: «ما معتقدیم که وحدت دین و مذهب در موریتانی امری بسیار مهم است و هر آنچه به وحدت مردم موریتانی در مذهب، فقه، اعتقادات و دین لطمه وارد کند، خطری برای صح وانسجام ملی به‌شمار می‌رود و دولت همه اقدامات لازم برای مقابله با آن را به کار خواهد گرفت».
وی در خصوص تحرکات اخیر برای گفتگوی مغرب و الجزایر و نشست وزاری خارجه کشورهای مغرب عربی افزود: «ما به این موضوع به عنوان امری مثبت و بسیار مهم نگاه می‌کنیم و با هر اقدامی که در راستای وحدت مغرب عربی و از بین بردن تنش و مشکلات موجود باشد، موافقیم. ما هیچ‌گاه جزءی از مشکل نبودیم وهمواره خود را بخشی از راه حل می‌دانیم».