سیسی در واکنش به اظهارات مکرون دربارهٔ آزادی ها: «ما دربارهٔ یک منطقه آشفته سخن می‌گوییم»

قاهره: محمد عبده حسنین

وضعیت حقوق بشر در مصر بر کنفرانس مطبوعاتی عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر و همتای فرانسوی وی در پایان گفتگوهایشان در قاهره سایه افکند.
به گزارش الشرق الاوسط، در این مذاکرات به مسائل خاورمیانه و در رأس آن اوضاع لیبی، سوریه و قضیه فلسطین نیز پرداخته شد.
در این کنفرانس، بحث پس از انتقاد مکرون در خصوص کاهش و محدودیت آزادی ها در مصر بالا گرفت. وی گفت: «ثبات و امنیت با احترام به آزادی‌های فردی و حاکمیت قانون ارتباط مستقیم دارد».
سیسی نیز در پاسخ به وی گفت: «ما مانند اروپا و آمریکا نیستیم… دربارهٔ یک منطقه آشفته صحبت می‌کنیم که ما نیز بخشی از آن هستیم».
مکرون در اقدامی نادر پس از آغاز تظاهرات «جلیقه زردها» در ماه نوامبر گذشته در فرانسه، روز یکشنبه به مصر سفر کرد.
سیسی در کنفرانس مطبوعاتی که در قصر الاتحادیه برگزار شد ضمن تأکید بر قدرت و روابط متمایز با فرانسه به همکاری‌های مداوم دو کشور در عرصه‌های سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین هماهنگی در زمینه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد.
رئیس‌جمهور مصر همچنین یادآور شد: «نهادها و مؤسسه‌های جامعه مصر اعم از بخش اجرایی، قانونگذاری، قضایی و مدنی با درکی عمیق از عوامل تاریخی، فرهنگی و میراث، همه تلاش خود را برای توسعه و پیشرفت سیستم دفاع از حقوق بشر انجام می‌دهد».
رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفت: «مصر شریک اصلی فرانسه در منطقه به‌شمار می‌رود و بین دو کشور در زمینه بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی توافق‌نظر وجود دارد».
وی افزود: «پاریس و قاهره طی چند ماه اخیر بر اصلاح اوضاع در لیبی کار می‌کنند، چرا که موضوع لیبی چالشی برای ثبات دو کشور به‌شمار می‌رود».