افرادی ذی نفوذ پشت پرده قاچاق نفت بصره هستند

بخش امور داخلی و امنیتی پلیس طاقه، از کشف بزرگ‌ترین شبکه قاچاق تولیدات نفتی در بصره خبر داد.
به گزارش الشرق الأوسط، طی این عملیات ۱۹ نفر دستگیر شده و تعداد زیادی کامیون، مخازن قاچاق، وسایل و پمپ‌های مخصوص این عملیات ضبط و توقیف شد.

بخش اطلاع رسانی پلیس بصره اعلام کرد جزئیات دستگیری این شبکه قاچاق فردا از طریق یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام می‌شود.
یک منبع مطلع از پرونده قاچاق نفت در بصره با اشاره به اینکه این مرکز در منطقه خور زبیر کشف شد به الشرق الأوسط گفت «عملیات قاچاق توسط اشخاص، احزاب و شبه نظامیان با نفوذ، سال‌ها است که در حال انجام است. مشکل اینجاست که معمولا عملیات دستگیری از طریق فشارهایی که از جانب اشخاص ذی نفوذ اعمال می‌شود به آزادی مجرمین منجر می‌شود».
این منبع که اصرار به عدم ذکر نام خود دارد ضمن ابراز نگرانی‌های خود از آزادی اعضای این باند گفت «بیشتر کسانی که دستگیر شده‌اند کسانی هستند که بیکار بوده و در ازای حقوق برای این افراد با نفوذ کار می‌کنند».
وی همچنین افزود «قاچاقچیان با قراردادن لیتر شمارهای وزارت نفت بر روی مخازن نفت، نقاط تفتیش را از پشت سر می‌گذرانند؛ چرا که این شمارنده‌ها از سوی سازمان‎های رسمی صادر شده‌اند. در نتیجه باعث می‌شود این مخازن قاچاقی توسط نیروهای امنیتی تفتیش نشوند. این موضوع حاکی از این است کسانی که بر این عملیات اشراف دارند افرادی صاحب نفوذ هستند».

در خصوص مقصد کامیون‌های حامل تولیدات نفتی قاچاق، این منبع آگاه گفت «بازارهای بزرگی در آب‌های داخلی برای قاچاق محصولات به خصوص نفت و مواد مخدر وجود دارد که حکومت با توجه به کمبود امکانات، توانایی تسلط بر آن را ندارد؛ چرا که قایق و گشت‌های امنیتی کافی در اختیار نیست. از سوی دیگر بیشتر این محموله‌های قاچاقی به سمت امارات متحده عربی و ایران می‌روند».