حوثی‌ها خیابان‌های صنعا را تبدیل به سربازخانه کردند

شبه نظامیان حوثی، روز گذشته از روش سرکوب مطلق برای مقابله با «قیام گرسنگان» یمن استفاده کردند.
به گزارش الشرق الأوسط، بعد از ترس رهبران حوثی از تظاهرات وسیعی که بر علیه آنها صورت گرفت، آنها نیروهای امنیتی خود را با حمایت گردان‌های زره پوش و گردان‌های «زینبیات» در همه جای صنعا منتشر کردند.
براساس گفته‌ شاهدان عیان، حوثی‌ها در همان شب تظاهرات، تمام خیابان‌ها را بسته و نیروهای خود را در تمام مناطق صنعا مستقر کردند.
فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز اخباری در خصوص ضرب و شتم ده‌ها دانشجو در دانشگاه و بازداشت ۵۰ نفر از آنها توسط حوثی‌ها منتشر کردند.
آنها همچنین نقل کردند ده‌ها حوثی با حمایت گردان «زینبیات» وارد دانشگاه مرکزی صنعا شده و تعدادی از دانشجویانی را که در «قیام گشنگان» بر علیه حوثی‌ها شرکت کرده بودند دستگیر کردند.
همزمان با طلوع خورشید، صنعا و خیابان‌ها تبدیل به سربازخانه بزرگ حوثی‌ها شد این اقدام از ترس اینکه قیام مردم در سایه خشم مردمی از رفتارهای سرکوبگرایانه حوثی‌ها، بی‌توجهی به اوضاع معیشتی و همچنین عدم پرداخت حقوق کارمندان دولتی برای سه سال پیاپی، توسعه پیدا نکند.
حوثی‌ها برای مقابله با «قیام گرسنگان» موج‌های هشدار دهنده در شبکه‌های اجتماعی به راه انداختند و زنان فعال شرکت کننده در این قیام را با رکیک‌ترین الفاظ مورد خطاب قرار دادند.
آنها همچنین از صدها مبارز خود در عمران، ذمار و صعده برای مقابله با این قیام کمک گرفتند.

از سوی دیگر با بزرگان محله‌ها صحبت کرده و از آنها خواستند به شهروندان هشدار دهند که در صورت خروج از خانه‌ها، مورد هجوم و بازداشت قرار می‌گیرند.
حوثی‌ها مسافران زیادی را در ایست‌های بازرسی، در داخل و خارج صنعا متوقف کردند و مانع از ورود آنها به شهر شدند، مبادا که قصد شرکت در تظاهرات را داشته باشند.
آنها با ارسال پیام‌های تهدیدآمیز به رهبران خود در نهادهای دولتی و مدیران مدارس بر عدم غیبت از کار و مدرسه تاکید کردند تا آنها را ترسانده و مانع از پیوستن آنها به این قیام شوند.
براساس گفته‌های فعالان یمنی در شبکه‌های اجتماعی، اتفاقات روز گذشته نشان از ضعف شبه نظامیان حوثی بود چرا که در برابر تظاهرات مسالمت آمیز از سرکوب مضاعف استفاده کردند. زیرا آنها می‌ترسند چنین راهپیمایی‌هایی باعث شکسته شدن دیوار ترس در میان شهروندان شده و باعث تظاهرات و جنبش مسلح بر علیه آنها شروع شود.
گفتنی است اوضاع معیشتی مردم در صنعا در بدترین وضع قرار دارد که مسبب آن ظلم و فساد حوثی‌ها است.
 آنها با غارت درآمد سازمان‌ها، پایین آوردن ارزش ریال یمنی، افزایش دو برابری قیمت‌ها به خصوص قیمت کالاهای ضروری و سوخت وضعیت اقتصادی یمن را به هم ریختند.
جالب است که شبه نظامیان حوثی قبل از کودتای خود، براساس خطابه‌های رهبر شان، معتقد بودند تظاهرات بر علیه فساد و بالارفتن نرخ سوخت حق مسلم یمنی‌ها است. ولی اکنون هرگونه جنبش مردمی را خطری برای وجود خود می‌دانند.
دعوت به قیام «گرسنگان» خشم رهبر حوثی‌ها را برانگیخت و وی در آخرین سخنرانی خود در روز پنجشنبه، به مناسبت یک جشن فرقه‌ای، شبه نظامیان خود را برای مقابله با مردم و حتی زنان فراخواند.
وی با بیان اینکه قیام بر علیه گرسنگی در جبهه‌های جنگ است نه در خیابان‌های صنعا بر علیه نیروهایش، با تمسخر، از نیروهای خود خواست تا سیب زمینی بیشتری بکارند  چرا که این‌گونه دیگر نیاز نیست سیب زمینی با ارز خارجی وارد کشور شود.
وی همچنین تهدید کرد که اگر دست از حمایت نیروهای او بردارند فروشگاه‌ها و انبار کالاهای آنها را مباح اعلام می‌کند.
حوثی ها نیز به سرکوب و بازداشت شهروندان اعتراف کردند و آنها را مزدور خواندند که به وسیله دشمن اجیر شده‌اند تا در مورد آنها شایعه سازی کرده و آرامش مردم را سلب کنند.
آنها همچنین دلایل بازداشت کردن فعالان زن را ارتباط آنها با دولت قانونی یمن  و دریافت مبالغ مالی در ازای تحریک مردم بر علیه آنها، عنوان کردند.