گردهمایی نویسندگان، مدیران و روزنامه‌نگاران با محوریت سانسور

کویت: عدنان فرزات

انجمن ادبای کویت با حضور مسئولان نهادهای فرهنگی دولتی، نویسندگان و اهالی رسانه این کشور، روز گذشته همایش «تحمیل محدودیت فکری» به منظور بررسی مسئله سانسور کتب را برگزار کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، این همایش در حالی صورت می‌گیرد که حدودا یک ماه دیگر از برگزاری نمایشگاه کتاب در این کشور باقی مانده است.
همایش با عنوان اصلی «نقش نظارت بین امیدهای نویسنده و شرایط واقعی» با حضور معاون مطبوعاتی وزارت رسانه و جمعی از حقوق‌دانان، نویسندگان و نخبگان برگزار شد.
عبدالله البصیص یکی از داستان‌سرایان کویتی در سخنانی در این همایش گفت: «اکثر کتاب‌های ممنوع الانتشار اکنون به واسطه شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند و با این شرایط معنی کنترل و نظارت نیز ماهیت خود را از دست داده… پس با این حساب مفهوم رقابت و نظارت نه تنها هیچ پیشرفتی را عاید نمی‌کند بلکه پس‌رفت را رقم می‌زند».
وی افزود: «این شرایط باعث روی آوردن به سرقت ادبی و پایمال شدن حق مالکیت فکری نویسندگان می‌شود… امروزه با گوشی‌های هوشمند دیگر هیچ چیزی حتی تفکرات را نیز نمی توان فیلتر یا منع کرد».
سپس نواف الیاسین یکی از حقوق‌دانان کویتی بحث قانونی حق مالکیت را در این همایش مورد بحث قرار داد و گفت: «دو ماده ۳۶ و ۳۷ قانون اساسی کویت با مضمون توافقنامه‌های بین‌المللی درباره موضوع‌های آزادی بیان و حق مالکیت مغایرت دارند و هیچ سنخیتی با قانون‌های اساسی دیگر کشورهای پیشرفته در این زمینه ندارد».
از طرفی دیگر محمد العواش معاون مطبوعاتی وزارت رسانه کویت در این خصوص گفت: «قانون در حال اجرا از سوی وزارت رسانه وضع نشده است، بلکه پارلمان آن را نوشته و تایید کرده و این وزارت تنها مجری آن است، لذا ما باید از طریق کمیته‌های نظارتی تخصصی در تمام زمینه‎‌ها بتوانیم یک طبقه‌بندی کامل و منصفی را در خصوص موضوعاتی که نوشته می‌شوند، داشته باشیم».