جان برد، وزیر امور خارجه کانادا- کانادا پرس

جان برد، وزیر امور خارجه کانادا- کانادا پرس

در حالی که با روی کار آمدن حسن روحانی، روندی از بهبودی روابط ایران با کشورهای غربی از جمله آمریکا و بریتانیا دیده می شود، کانادا اعلام کرده است که موضع خود را نسبت به ایران تغییر نمی دهد.

کانادا اعلام کرده است که همگام با هم پیمان خود برای بهبود روابط با ایران قدم بر نمی دارد و موضع این کشور درباره ایران در حال حاضر تغییر نخواهد کرد.

آدام هاگ، سخنگوی وزیر امور خارجه کانادا، جان برد، روز سه شنبه ۱۷ ژوئیه (۲۷ خرداد) اعلام کرده است که: «ما یک سیاست خارجی ساخته شده در کانادا داریم، و در حالی که به تصمیم های دوستان و هم پیمانان خود احترام می گذاریم، اما موضع ما در مورد ایران روشن است و در این موضع خود ثابت خواهیم ماند.»

وی گفته است که کانادا تا زمانی که دلیل واقعی برای اعتماد به صحبت های ایران پیدا نکند، روابط خود را با این کشور به حالت فعلی نگه خواهد داشت.

با گذشت یکسال از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران می گذرد و به نظر می رسد روحانی طبق وعده های انتخاباتی خود در زمینه بهبود روابط با دنیا، توانسته تا حد زیادی موفق باشد.

حسن روحانی در اولین قدم از فعالیت خود، در سفر به مجمع سالانه سازمان ملل متحد، تماسی با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا داشت که این مکالمه اولین گفت و گوی مستقیم دو رییس جمهور ایران و آمریکا بعد از ۳۵ سال قطع رابطه این دو کشور بوده است.

همچنین به نظر می رسد جدیت ایران در مذاکرات هسته ای با ۶ قدرت جهان به افزایش اعتماد کشورهای غربی به این کشور کمک زیادی کرده است، به طوری که رفتارهای کشورهایی که حتی روابط خود را با ایران متوقف کرده بودند از جمله آمریکا و بریتانیا در این مدت یک سال تغییراتی داشته است، به طوری که به تازگی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از آمادگی کشورش برای گفت‌وگو با ایران درباره بحران عراق خبر داده است.

از سوی دیگر، بریتانیا روز سه شنبه ۱۷ ژوئیه (۲۷ خرداد) اعلام کرده است که آماده بازگشایی سفارت این کشور در تهران است و این نشان می دهد که بریتانیا روابط خود با ایران را دوباره از سر خواهد گرفت.

سفارت بریتانیا در تهران در سال۲۰۱۱ در پی حمله گروه افراطی و تندرو ایران به این سفارت‌خانه تعطیل و در پی آن روابط میان ایران و بریتانیا متوقف شد. کانادا نیز متعاقب این حادثه در سال ۲۰۱۲ سفارت خود در تهران را تعطیل و دیپلمات‌های ایرانی را از کشورش بیرون کرد.