عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران  - عکس آسوشیتدپرس

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران – عکس آسوشیتدپرس

عباس عراقچی، از اعضای ارشد تیم ایران در مذاکرات هسته‌ای که در وین جریان دارد، در نشستی خبری ابراز امیدواری کرده که از امروز چهارشنبه، ۲۸ خرداد، «نگارش متن نهایی توافق اتمی» آغاز شود.

عراقچی ضمن آن که فضای مذاکرات هسته ای را «آرام و دوستانه» خواند، و ابراز امیدواری کرد که ایران و گروه ۱+۵ تا پایان تیر ماه برای تدوین سند نهایی توافق هسته ای همسو شوند.

شهر وین برای پنجمین بار میزبان گفت‌و‌گوهای ایران و گروه ۱+۵ بر سر گام پایانی توافقنامه ژنو٬ موسوم به «برنامه اقدام مشترک»٬ است. این توافق ۳۰ دی‌ماه سال گذشته وارد مرحله اجرایی شد و آخر تیرماه مهلت شش‌ماهه آن به پایان می‌رسد.

یا این وجود، پیشتر گمانه‌زنی‌هایی در مورد تمدید مهلت پایانی و ادامه مذاکرات پس از آن تاریخ مطرح شده بود.

اختلافات و توافقات این سند چیست؟

عراقچی در تازه ترین اطهارات خود گفته بود: «یک توافق کلی درباره عنوان توافق نهایی وجود دارد و درباره مقدمه هم احتمالا تفاهم ها و نقطه نظرات مشترکی وجود دارد اما مهم محتوا است.»

وی «اصل غنی سازی» و «برداشته شدن تحریم ها» را دو اصل مورد توافق دو طرف خواند؛ با این وجود تاکید کرد «کیفیت و سرعت» عکلی شدن این دو اصل هنوز مشخص و قطعی نشده است.

به گفته عراقچی، «سطح، اندازه و درصد غنی سازی و جدول زمانی رفع تحریم ها» از موارد اختلافی میان طرف های مذاکره است. «تاسیسات آب سنگین اراک و فردو» نیز از دیگر موارد اختلافی است که تهران درصدد است نگرانی ها را در این زمینه بصورت علمی و فنی با رعایت خطوط قرمز برطرف کند.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نمایندگی شش کشور طرف گفت‌وگو با تهران را برعهده دارد، در توییتی اعلام کرد: «مذاکرات ایران و سه کشوراتحادیه اروپا+۳ امروز بین اشمیت و عراقچی از سر گرفته شد. مذاکرات در فورمت های مختلف ادامه دارند.»

معاون وزیر خارجه ایران گفته است «حوزه مسایل ما گسترده است که هر کدام ابعاد مختلف با جنبه‌های سیاسی و حقوقی و فنی دارد و در هر موضوع، دیدگاه‌ها مختلف و اختلاف‌نظرها زیاد است.»

به گفته آقای عراقچی آنها امیدوارند که «حداقل این مقدار بتوانیم پیشرفت داشته باشیم که به یک چارچوب مورد توافق برای تفاهم نهایی رسیده باشیم.»

حضور مفید آمریکا در وین

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه ایران حضور ویلیام برنز، دیپلمات آمریکایی در مذاکرات را «مفید» توصیف کرد و گفت که ممکن است چنین حضوری در آینده نیز تکرار شود.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران گفت: «آقای برنز از دیپلمات های برجسته آمریکایی و نفر دوم وزارت امور خارجه این کشور که ملحق شدنشان به مذاکرات هسته ای از همان نشانه هایی است که جدیت طرف آمریکایی برای حصول توافق نهایی در مهلت تعیین شده را نشان می دهد.»

به گفته آقای عراقچی دو موضوع مورد توافق است، که در همان دو موضوع نیز می‌توان اشاره‌های این مقام ارشد به دو اختلاف را دید؛ «اصل غنی‌سازی یعنی در توافق نهایی غنی سازی ادامه می‌یابد اما کیفیت آن هنوز مشخص و قطعی نشده است و موضوع دوم برداشته شدن تحریم هاست؛ اما این که با چه سرعت و کیفیتی برداشته می‌شود مشخص نیست.»