دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا - عکس از رویترز

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا – عکس از رویترز

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در سخنانی در مجلس عوام این کشور تاکید کرد احیای تعامل با ایران دارای اهمیت است.

کامرون که ظهر روز چهارشنبه به وقت محلی در جلسه پاسخ به سوالات در مجلس حاضر شده بود، گفت که تعامل دوباره با ایران اهمیت دارد، و تاکید کرد که این امر باید به صورت گام به گام صورت گیرد.

نخست وزیر محافظه کار بریتانیا همچنین با اشاره به تحولات عراق و حمله گروه تروریستی داعش به این کشور گفت که گروه‌های سنی تندرو در عراق به دنبال برنامه‌ریزی برای حمله به بریتانیا هستند.

نخست‌وزیر بریتانیا سه شنبه شب هم در گفتگو با بی بی سی گفت که لندن به بازسازی روابط دیپلماتیک با تهران متعهد است اما با چشمان باز و هوشیار این کار را پی خواهد گرفت.

دیوید کامرون گفت که بازگشایی سفارت کشورش در تهران که روز سه‌ شنبه آغاز روند آن توسط ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا اعلام شد گامی مهم در جهت بازسازی دیپلماتیک با ایران است.

نخست وزیر بریتانیا همچنین گفت حمله به سفارت کشورش در سال ۲۰۱۱ موجب قطع کامل روابط با ایرانی‌ها شد اما دو کشور باید وارد مذاکرات بیشتر شوند و قدم به قدم به سوی بهبود روابط‌شان پیش بروند.

وی همچنین گفت که از بهبود روابط با تهران در هر موقعیتی حمایت می‌کند اما دخالت نظامی در عراق را غیرمحتمل دانست.

روابط دیپلماتیک بریتانیا و ایران پس از حمله به سفارت لندن در تهران در سال ۲۰۱۱ تاکنون متوقف شده بود اما در ماه‌های اخیر اقداماتی از سوی مقامات دو کشور برای از سرگیری روابط دیپلماتیک انجام شده است.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا روز سه شنبه اعلام کرد: سفارت کشورش در تهران در پی بهبود روابط میان دو کشور در ماه‌های اخیر بازگشایی خواهد شد و این کار در مسیر درست قرار دارد.

از سوی دیگر حسن روحانی، رییس جمهور ایران که روز چهارشنبه به استان لرستان رفته است، از آمادگی کشورش برای حفاظت از شهرهای مذهبی عراق در برابر تهاجم نیروهای شورشی خبر داده است.

آقای روحانی، اوایل هفته جاری گفته بود «هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد.»