کاترین اشتون (راست) محمدجواد ظریف - ژنو - 20 نوامبر - عکس از حساب فلیکر سازمان ملل در ژنو

کاترین اشتون (راست) محمدجواد ظریف – ژنو – ۲۰ نوامبر – عکس از حساب فلیکر سازمان ملل در ژنو

سومین روز دور چهارم مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ در حالی آغاز شده که گفتگوها تا کنون به توافق نهایی نرسیده با این وجود دو طرف، مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده‌اند و وزیر امور خارجه ایران از هماهنگی با پایتخت ها خبر داد و آن را نتیجه بخش خواند.

مذاکرات میان وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک ساعت پس از آغاز برای مشورت های داخلی بیشتر با هیات‌های نمایندگی خود، متوقف شد و دو طرف ادامه آن را به بعد موکول کردند.

ظریف امروز جمعه ۲۲ نوامبر و پس از توقف دور چهارم گفتگوهای خود با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران ایرانی، اعلام کرد: «در دور گذشته، مانع عمده برای رسیدن به نتیجه، اختلافات داخلی در بین اعضای ١+۵ بود.»

وی در چنین اختلاف نظرهایی را «طبیعی» خواند و تصریح کرد: «وقتی شش کشور با دیدگاه‌های مختلف و با مواضع و منافع متفاوت وارد مذاکره می‌شوند، الزاما دیدگاه‌هایشان نباید یکسان نباشد.»

ظریف گفت: «بنابراین طبیعی بود در آن مقطع هماهنگی های بیشتری بین هیات ها و پایتخت ها انجام شود و بعضی از این هماهنگی ها نتیجه بخش بوده است. شاید توانسته باشند مقداری بیشتر این دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنند.»

ظریف در صفحه فیسبوک حود نوشت با اشتون شش ساعت مذاکره فشرده و با اعضای ۱+۵ ساعت ها مذاکرات رسمی و غیر رسمی داشته و طرف ۵+۱ هم چندین ساعت مذاکره میان «خودشان برای هماهنگ کردن مواضع» داشته اند.

ظریف نوشت: «مذاکرات خوب پیش می رود ولی هنوز در موارد معدودی اختلاف نظر داریم.»

خبرگزاری تسنیم در تازه ترین خبرها اعلام کرد دور دوم گفتگوهای ظریف و اشتون ساعت ۴ به وقت محلی ژنو آغاز می شود.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه که در مذاکرات حاضر است، گفت رسیدن به توافق «امکان‌پذیر» است «اما به عوامل زیادی بستگی دارد.»

وزیر خارجه ایران در جمع خبرنگاران درباره حق غنی‌سازی ایران گفت:‎ «غنی‌سازی ایران قابل مذاکره نیست و آن را در خاک ایران ادامه خواهیم داد و از طرف مقابل می‌خواهیم به آن احترام بگذارد. هیچ راه‌حلی بدون غنی‌سازی وجود نخواهد داشت.»