منابع خبری و مقامات ایران امروز تایید کردند که چهار تن از پنج مرزبان ایرانی که چندی پیش در مرز پاکستان و ایران ربوده شده بودند روز یکشنبه وارد خاک ایران شده اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران در پیامی که توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده است، ضمن اعلام این خبر از دولت پاکستان خواست که «با مسوولیت پذیری بیشتری تلاش کند تا به واسطه اقدامات شرورانه گروهک های تروریستی خدشه ای به روابط دوستانه دو ملت وارد نشود.»

حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم ضمن تایید خبر ورود مرزبانان ایرانی به خاک این کشور، در پیامی در توییتر آن را همه مردم ایران تبریک گفت.

رئیس جمهور ایران همچنین ضمن تبریک آزادی مرزبانان ایرانی به همه مردم ایران و کسانی که به دنبال آزادی هستند یاد و خاطره «شهید دانایی فر» دیگر مرزبان به گروگان گرفته شده که از سوی گروه تروریستی جیش العدل به شهادت رسید را گرامی داشت.

در این میان آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در صفحه فیس بوک خود نوشت؛ ترکیب خوشحالی و غم عمیق.. چهار مرزبان بی گناه ایرانی به خاک ایران باز گردانده شده اند، اما یکی،‌ گروهبان یکم جمشید دانایی فر،‌ بر نگشت. خدا رحمتش کند، و به خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنیم.

ایران پیشتر بارها از پاکستان خواسته بود که کنترل مرزهای آن کشور با ایران را جدی‌تر بگیرد و اجاره تردد آزاد به گروههای مسلح شورشی ندهد.

گروه جیش العدل که خود را مدافع حقوق مسلمانان سنی مذهب معرفی می‌کند یک گروه مسلح افراطی است که در گذشته نیز در جنوب شرق ایران مرتکب اقدامات خشونت آمیز از جمله آدم ربایی و قتل شده است.

این گروه در آبان ماه سال گذشته مسئولیت قتل بیش از ۱۰ مرزبان نیروی انتظامی ایران را بر عهده گرفت.

بسیاری از مسلمانان سنی مذهب ایران از اقدامات گروه جیش العدل به تندی انتقاد کرده اند.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی روز یکشنبه گفت: در مورد سرنوشت درجه دار «جمشید دانایی فر» یکی دیگر از مرزبانان ایران، پیگیری ها همچنان ادامه دارد.

سردار حسین ذوالفقاری افزود: در پی اقدام مشترک مرزبانی ناجا، استانداری سیستان و بلوچستان و همکاری معتمدین و ریش سفیدان منطقه، چهار نفر از مرزبانان ایرانی آزاد شدند.

وی با اشاره به آزاد شدن مرزبانان ایرانی اظهار داشت: سرباز وظیفه «سجاد ذهابی» فرزند عباسعلی، سرباز وظیفه «محمد نظامی» فرزند حسین، سرباز وظیفه «رامین حضرتی» فرزند محمدرضا و سرباز وظیفه «جمشید تیموری» فرزند غلامعی در داخل خاک پاکستان آزاد و از مرز زاهدان به کشور بازگشتند.

از سوی دیگر علی عبداللهی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است “جنازه شهید دانایی‌فر را هنوز تحویل نگرفته ایم و پیگیری ها همچنان ادامه دارد.”

پیشتر خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان گفته بود که ممکن است مرزبانان ایرانی به گروگان گرفته شده به زودی خاک ایران بازگردند.

مولوی عبدالحمید گفته بود که گروگانگیری مرزبانان به ضرر منطقه سیستان و بلوچستان است و از گروگان‌گیرها خواسته بود “دست از این کارها بردارند و مرزبانان سرباز را آزاد کنند.”

خبرهایی که روز یکشنبه منتشر شد یک بار دیگر حاکی از آن بود که این سربازان در خاک پاکستان نگهداری می شده اند.

یک مقام پاکستانی ۳۰ مارس اعلام کرده بود هیچ اطلاعاتی از وجود سربازان ربوده شده ایرانی در خاک پاکستان وجود ندارد.