نشست اخیر پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث درباره قطعنامه پیشنهادی فرانسه در زمینه سلاح‌های شیمیایی سوریه بدون دستیابی به توافق و نتیجه‌ای پایان یافت.

نشست اخیر پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث درباره قطعنامه پیشنهادی فرانسه در زمینه سلاح‌های شیمیایی سوریه بدون دستیابی به توافق و نتیجه‌ای پایان یافت.

در حالی که بعضی مقامات غربی از انتشار قریب الوقوع گزارش بازرسان سلاح های شیمیایی سازمان ملل درباره سوریه خبر می دهند، به نظر نمی رسد انتشار این گزارش تحولی جدی در بحران در این کشور ایجاد کند.

شبکه خبری اسکای نیوزبه نقل از لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده است: بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل درباره سوریه گزارش آخرین بازرسی‌های خود درباره استفاده از این سلاح در سوریه را روز دوشنبه آینده منتشر خواهند کرد.

در روزهای اخیر گمانه زنی های جسته و گریخته و تایید نشده ای درباره محتوای این گزارش منتشر شده است که حاکی از حساسیت و اهمیت این گزارش است چرا که دولت آمریکا استفاده از سلاح شیمیایی را به عنوان خط قرمز خود اعلام کرده است.

در این میان نشست روز سه شنبه پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث درباره قطعنامه پیشنهادی فرانسه در زمینه سلاح‌های شیمیایی سوریه بدون دستیابی به توافق و نتیجه‌ای پایان یافت.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات در شورای امنیت اعلام کرد: طی این نشست هر تیم موضع خودش را اعلام کرد اما مذاکراتی واقعی صورت نگرفت.

اگر چه فرانسه آمادگی خود را برای اصلاح بعضی از مفاد پیش نویس پیشنهادی خود در زمینه قطعنامه علیه سوریه اعلام کرده است اما همراه با آمریکا قصد دارد که گزینه نظامی را به عنوان اهرمی برای فشار بر دولت سوریه به قوت خود باقی بگذارد.

از سوی دیگر روسیه ابتکار عملی را برای حل بحران سوریه ارایه کرده و در آن پیشنهاد نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی آن کشور را داده است که با استقبال مقامات دمشق و تهران روبرو شد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هم در واکنش به این طرح گفت که عملی شدن این طرح می‌تواند حمله احتمالی آمریکا به سوریه را متوقف کند.

منابع دیپلماتیک روسی روز چهارشنبه گفتند مسکو امیدوار به بحث و بررسی این طرح در جریان نشست بین سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی وی در ژنو است. این دیدار روز پنج شنبه برگزار می شود.

شبکه بی بی سی به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است، مقامات آمریکایی معتقدند طرح روسیه برای نابودی زرادخانه شیمیایی سوریه “انجام پذیر اما دشوار” است.

در عین حال بسیاری از دیپلمات ها و نیز مقامات منطقه ای درباره نتایج این طرح و اثر بخشی آن ابراز بدبینی کرده اند.

«رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه روز پنج شنبه مدعی شد که تردید دارد بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به تعهد خود مبنی بر قرار دادن سلاح‌های شیمیایی خود تحت نظارت جامعه بین‌الملل پایبند بماند.

نخست‌وزیر ترکیه گفت: رژیم اسد به هیچ یک از تعهداتش پایبند نمانده است و برای انجام کشتارهای جدید وقت می‌خرد.

با توجه به تحولات مختلف به نظر می رسد پایان یافتن بحران سوریه نه به جنگ میدانی بلکه به بسیاری عوامل تبلیغاتی و روانی و نیز فعالیت های دیپلماتیک بستگی پیدا کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مقاله‌ای که روز چهارشنبه در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد هشدار داد که حمله نظامی آمریکا به سوریه به موج جدیدی از تروریسم منتهی می‌شود.

پوتین در این مقاله نوشته است: حمله نظامی یک‌جانبه آمریکا به سوریه احتمالا نظم جهانی را بر هم می‌زند.

وی هشدار داد که اقدام نظامی یکجانبه علیه سوریه بدون تاییدیه شورای امنیت سازمان ملل اعتبار این سازمان جهانی را از بین می‌برد. یک حمله جدید درگیری‌ها را افزایش داده و موج جدیدی از تروریسم را به راه می‌اندازد.