«داعش» مسؤلیت سه انفجار در بغداد را به عهده می گیرد

عراقی ها در حال بازدید از خسارت های ناشی از انفجارهایی که در شهرک صدر به وقوع پیوست– یک خودرو که به علت انفجار در شهرک صدر در حال سوختن است – عکس از الشرق الأوسط

عراقی ها در حال بازدید از خسارت های ناشی از انفجارهایی که در شهرک صدر به وقوع پیوست– یک خودرو که به علت انفجار در شهرک صدر در حال سوختن است – عکس از الشرق الأوسط

بغداد روز گذشته روز خونینی را پشت سر گذاشت؛ به طوری که خودروهای بمب گذاری شده و کمربندهای انفجاری در سه انفجار در مناطق مختلف پایتخت عراق دست کم جان ۹۴ نفر را گرفتند، و سازمان تروریستی «داعش» مسؤلیت انفجارها را به عهده گرفت. این انفجار ها، که ۱۵۰ تن زخمی نیز بر جای گذاشت، خونین ترین حملاتی به شمار می آیند که از آغاز سال جدید میلادی در پایتخت عراق صورت می گیرند.

انفجار اول در یک خودروی بمب گذاری شده در یک بازار سنتی در نزدیکی یک سالن آرایش و زیبایی در شهرک صدر (غرب بغداد) صورت گرفت که ۶۴ کشته و دهها مجروح بر جای گذاشت. پس از آن انفجار دومی در محله الکاظمیه (شمال) رخ داد که ۱۷ کشته داشت، و در سومین انفجار که در محله الربیع رخ داد ۱۳ تن کشته شدند.

منابع محلی گفتند که انفجار الکاظمیه در اثر اقدام دو تن انتحاری از اعضای سازمان «داعش» رخ داد که کمربندهای انفجاری که به تن داشتند را منفجر کردند و سازمان داعش در بیانیه که در ساعات پایانی روز گذشته منتشر کرد آن را تأکید کرد. پس از آن این سازمان تروریستی در بیانیه های جداگانه ای مسؤلیت سه انفجار را به عهده گرفت.

از سوی دیگر بان کوبیس فرستاده ویژه سازمان ملل در عراق این انفجارها را محکوم کرد و آن را  « اقدامی بزدلانه» نامید. محمد الکربولی عضو کمیته دفاع از مجلس به نوبه خود مقامات عراقی را به سهل انگاری در حفظ امنیت متهم کرد که به وقوع انفجارها منجر شد. الکربولی به «الشرق الأوسط» گفت: «اختلافات سیاسی در دوره گذشته و افزایش درگیری بین جریان های مختلف، باعث شد سهل انگاری در اقدامات امنیتی دور از انتظار نباشد».

در همین راستا، اتحادیه اروپا روز گذشته از حکومت حیدر العبادی نخست وزیر عراق خواست به صدای مردم گوش دهد و خواسته های آنان را برآورده کند. پاتریک سیمونه سفیر اتحادیه اروپا در عراق در کنفرانسی مطبوعاتی که در بغداد برگزار شد گفت: «سیاستمداران و رهبران احزاب باید به پیام های مردمی گوش کنند و خواسته های آنان برای انجام اصلاحات و یافتن راه حل هایی برای مشکلات مردم را برآورده کنند».