وزیر امور خارجه سعودى : روابط سعودی-روسیه در سه سال گذشته جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است

الجبیر پرونده سوریه را با همتاى روسى خود بررسی و بر تشدید تحریم‌ها برایران تأکید کرد

لاوروف: افزایش قابل ملاحظه در مبادلات تجاری بین ریاض و مسکو در سال گذشته

 

 

موسکو: رائد حبر

وزیر خارجه سعودی، عادل الجبیر تأکید کرد، ریاض با همکاری کشورهای دوست از جمله روسیه و متحدان، تلاش‌های گسترده‌ای برای پیش بردن راه حل سیاسی در سوریه و در سازمان ملل خواهد کرد به گونه‌ای که حاکمیت و تمامیت ارضی آن حفظ شود.

الجبیر در کنفرانس مطبوعاتی که دیروز با همتای روسی‌اش سرگئی لاوروف در موسکو برگزارکرد، افزود:” اوضاع در سوریه و اهمیت اجرای قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت و رسیدن به یک راه حل سیاسی که بتواند تمامیت ارضی، امنیت و آرامش و حقوق همه شهروندان سوری بدون توجه به نژاد، دین یا مذهب را تأمین کند، بررسی کردیم”.

الجبیر اشاره کرد، کشورش اهمیت زیادی برای امنیت و سلامت مردم دوست سوریه قائل است و برای رسیدن به یک راه حل سیاسی که بتواند تمامیت ارضی آن کشور را حفظ کند و گروه‌های مسلح کشورهای دیگر را از زمین‌های آن دور کند، تلاش می‌کند. او گفت” سعودی به تلاش‌هایش با کشورهای دوست و جامعه جهانی و سازمان ملل برای به پیش بردن پروژه سیاسی ادامه خواهد داد”.

الجبیر درباره یمن هم گفت، راه حل سیاسی در یمن باید براساس سه مرجعیت باشد؛ طرح پیشنهادی کشورهای خلیج، دستآوردهای گفت‌وگوی میهنی یمنی و قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت . او تأکید کرد، کشورش با فرستاده سازمان ملل به یمن همآهنگی می‌کند و با کشورهای دوست از جمله روسیه در این باره رایزنی می‌کند.

الجبیر همچنین در باره توافق هسته‌ای ایران موضع سعودی را یادآور شد که این اتفاق را سست می‌بیند به خصوص آنچه که به مدت زمانی که ایران از دست زدن به غنی سازی اورانیوم منع شده و در سال ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد. مسئله‌ای که تهدید بزرگی برای منطقه محسوب می‌شود. او اشاره کرد، توافق هسته‌ای شامل حمایت ایران از تروریسم و زیرپا گذاشتن مصوبات سازمان ملل مربوط به موشک‌های بالستیک نمی‌شود. الجبیر تاکید کرد، مملکت عربی موافق اعمال تحریم‌ها و فشارهای بیشتر علیه ایران در این زمینه است.

الجبیرگفت‌وگوهایش با همتای روس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دو کشور پایه‌هایی برای گسترش همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف ایجاد خواهند کرد و افزود، گفت‌وگوها مفید و سازنده بودند و روابط دوجانبه بین دوکشور و آخرین تحولات اوضاع منطقه و جهان را در برگرفت.

الجبیر گفت، روابط سعودی-روسیه در سه سال گذشته در همه زمینه‌ها در راه منافع دو کشور و دو ملت دوست جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است خواه در زمینه سرمایه‌گذاری و تجارت یا امنیتی در مواجهه با تروریسم یا به همآهنگی‌های سیاسی بین دو کشور در مقابله با خطراتی که منطقه و جهان را تهدید می‌کنند.

در پاسخ به سئوال خبرنگاری که در باره احتمال عقد قرارداد با مسکو در زمینه خرید سیستم پیشرفته موشکی “اس ۴۰۰″ پرسیده بود، الجبیر گفت، سیاست کشورش براساس تقویت بنیه دفاعی برای حفظ امنیت شهروندانش استوار است و بعید می‌داند در این زمینه اختلاف نظری با واشنگتن وجود داشته باشد. وی افزود، ریاض به همآهنگی با ” دوستان در واشنگتن و موسکو ادامه می‌دهد حتی اگر نشانه‌هایی از اختلاف ظاهر شود چرا که این امور از طریق تماس قابل حل است”.

لاوروف نیز گفت، گفت‌وگوها مجموعه‌ای از مسائل منطقه‌ای و جهانی و تلاش‌های مشترک در مبارزه با تروریسم در همه اشکال را دربرگرفت. وی اشاره کرد که تلاش‌ها برای اجرای توافقات بین سعودی و روسیه در زمینه سرمایه گذاری، اقتصاد، صنعت و غیره که سال گذشته صورت گرفت ادامه دارد. لاوروف از کشور سعودی برای ارائه خدمات و تسهیلات به حجاج روس که از روسیه راهی حج شدند ابراز تشکر کرد و الجبیر پاسخ داد، آنچه که به حجاج روس مربوط می‌شود، دوست دارم بگویم برای انجام وظیفه تشکری واجب نیست و کشور سعودی از زمان پادشاه عبدالعزیز بن عبدالرحمن پایه گذار مملکت عربی، همه تلاش‌هایش را برای حجاج و عمره گزاران از سراسر جهان تقدیم می‌کند و برهمین اساس با دستورات صریح خادم حرمین شریفین، ملک سلمان بن عبدالعزیز و ولی عهد هم ادامه دارد و همه امکانات برای مسلمانان سراسر جهان جهت تسهیل زیارت حرمین شریفین بسیج می‌شود.

دو وزیر در کنفرانس خبری مشترک خود بر اتفاق نظر روسیه و سعودی در باره تعداد زیادی از پرونده‌های مطرح تأکید کردند. آنها همچنین برادامه همآهنگی و برنامه ریزی دوجانبه برای سرعت بخشیدن به همکاری‌های اقتصادی و تجاری و همآهنگی‌های سیاسی بین دو کشور تأکید کردند.

لاوروف از “کفت‌وگوهای سازنده و درچارچوب” تمجید کرد و گفت: این گفت‌وگوها مایه تقویت و استمرار روابط موسکو و ریاض پس از دیدار خادم حرمین شریفین ملک سلمان از موسکو در اکتبر گذشته خواهد بود. وی افزود” روابط دو کشور در همه زمینه‌ها به سرعت گسترش یافت و همآهنگی در باره دیدگاه‌ها در همه راه‌ها در خصوص مسائل جهانی و منطقه‌ای در سطح بسیار عالی است”.

لاوروف همچنین افزود، با همتای سعودی خود بر افزایش تلاش‌ها برای اجرای قراردادهایی که میان دو کشور در سفر خادم حرمین شریفین بسته شد، به توافق رسیدیم.

وزیر روسی به افزایش چشمگیر در مبادلات تجاری بین دو کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت:” هرچند این میزان بسیار قابل توجه است اما هنوز با توانمندیهای دو کشور فاصله دارد”. گفتنی است میزان مبادلات تجاری بین این دو کشور به یک میلیارد دلار می‌رسد.

لاوروف افزود، صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه و صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی سعودی طرح‌های مشترکی در زمینه‌های مختلف به ارزش دو میلیارد دلار در دست اجرا دارند. این علاوه بر همکاری‌های سنگین شرکت انرژی سعودی(آرامکو) و شرکت‌های روسی از جمله ” گازپروم” و “نوواتیک” است.

وی به اهمیت ویژه همکاری بین دوکشور در زمینه آرامش بازارهای جهانی نفت اشاره کرد و گفت: همکاری روسی و سعودی به خواسته‌های تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به یک اندازه توجه دارد.

لاوروف به همکاری در زمینه‌های انسانی و فرهنگی اشاره کرد و نمایش اخیر ویژه گروه روسی در ظهران یادآور شد و افزود، دو کشور آماده برنامه ریزی برای هفته روسیه در سعودی در پاییز آینده می‌شوند که برپایی نمایش اسناد تاریخی بخشی از آن خواهد بود.

لاوروف از تلاش‌های سعودی برای ایجاد وحدت میان گروه‌های معارض سوری تمجید کرد و وضع کنونی ادلب را به طور مفصل توضیح داد و تأکید کرد باید از آنچه “زخم چرکین” خواند خلاص شد و گفت: کشورش به تماس‌هایش با ترکیه و دیگر طرف‌ها برای انجام عملیات نظامی در ادلب ادامه می‌دهد. او توضیح داد” آخرین خاستگاه تروریست‌ها که تلاش می‌کنند وضعیت ادلب را بازیچه‌ای برای ایجاد منطقه کاهش تنش و گروگانگیری مردم عادی و استفاده از آنها به عنوان سپر بشری و تحمیل خواسته خود بر تشکیلات مسلح آماده گفت‌وگو با دولت، قرار دهند”.

لاوروف افزود، اکنون لازم است آماده آغاز عملیات نظامی برای بیرون راندن تروریسم از ادلب با رعایت کاهش خطراتی که سلامت شهروندان عادی را موقع حمله تهدید می‌کنند باشیم.

لاوروف در همین راستا، بر ضرورت جداسازی مخالفان و کسانی که می‌خواهند به عملیات سیاسی ملحق شوند از نیروهای مسلح جبهه النصره و دیگر تشکیلات مشابه برای مقدمه سازی عملیات تأکید کرد.

لاوروف از کشورهای غربی خواست، در راه عملیات احتمالی آینده سنگ اندازی نکنند و افزود:” انتظار داریم شرکای غربی، که ماجرای ادلب را با قدرت عنوان می‌کنند نه نمایش‌های شیمیایی را که برخی در آن استان خودشان را برای آن آماده می‌کنند تشویق کنند و نه در مسیر عملیات علیه جبهه النصره در این منطقه مانع تراشی کنند”. وی اضافه کرد:” امیدوارم شرکای غربی ما به طور کامل به تعهداتشان در زمینه مبارزه با تروریسم عمل کنند”.

وزیر خارجه روسیه از تماسهایی با واشنگتن در باره وضعیت ادلب خبر داد و به هشدار غرب به نظام سوری در باره به کارگیری سلاح شیمیایی اشاره کرد و افزود” از همکاران امریکایی پرسیدیم چطور ممکن است دمشق اسلحه شیمیایی داشته باشد در حالی که شما درائتلاف بین المللی در بمباران‌ سال گذشته، توان شیمیایی دمشق را نابود کردید؟

به نظر لاوروف تهدیدهای جدید امریکایی متوجه نظام سوری ” برای یک هدف به کار می‌روند و آن جلوگیری از بیرون راندن تروریست‌ها از ادلب است”. وی افزود، واشنگتن از دوره ریاست جمهوری باراک اوباما تاکنون تلاش کرده از جبهه النصره حمایت کند تا از آن برای جنگش با دمشق استفاده کند.

لاوروف درباره پرونده قانون اساسی گفت، روسیه و سعودی” در زمینه تشکیل کمیته قانون اساسی و آغاز مذاکرات سیاسی بین دولت و مخالفان با مشارکت نمایندگان جامعه مدنی، راه و روش مشترکی را دنبال می‌کنند”.

وی از سازمان ملل و فرستاده‌هایش خواست تا نقش فعال‌تری در ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان بازی کنند، از جمله بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی در سوریه”.

پیرامون پرونده هسته‌ای ایران لاوروف وزیر خارجه روسیه به این بسنده کرد که با الجبیر برای تهیه نقشه کاری مشترک و  فراگیر درباره توافق هسته‌ای تبادل نظر کرد. او گفت” ما خواستار حل وفصل قضیه از طریق راههای سیاسی و دیپلماتیک هستیم”.

الجبیر بحث الملف السوری مع لافروف… وأکد ضروره تشدید العقوبات على إیران

أکد وزیر الخارجیه السعودی عادل الجبیر أن الریاض تبذل جهودا کبیره بالتعاون مع أصدقائها، بما فیهم روسیا، والحلفاء على منصه الأمم المتحده، من أجل دفع العملیه السیاسیه فی سوریا إلى الأمام، على نحو یضمن الحفاظ على سیادتها ووحده أراضیها.وأضاف الجبیر خلال م