جلسات آمریکایی – انگلیسی با هیئت های مذاکره کننده قبل از عید

 فرودگاه بین المللی صنعا

فرودگاه بین المللی صنعا

منابع نظامی یمن برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که نیروهای ارتش ملی به حومه فرودگاه صنعا رسیدند و این امر باعث شد ۳۰ افسر از بقایای گارد ریاست جمهوری وفادار به علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن به خارج از کشور فرار کنند.

سرلشکر ناصر الطاهری معاون رئیس ستاد به «الشرق الأوسط» گفت نیروهای وفادار به مشروعیت در مناطق «فرضه نهم» و «الجوف» پیشرفت نسبی به دست آوردند و به نزدیکی های حومه فرودگاه صنعا رسیدند، و در انتظار دستور آزاد سازی شهر از چنگ شبه نظامیان هستند. وی افزود: «شرایط روحی روانی حوثی ها علی رغم تشویق ها، در حال فروپاشی است».

الطاهری تأکید کرد فرار نزدیک به ۳۰ فرمانده نظامی به طور مخفیانه به سوی برخی کشورهای عربی و خارجی رصد شد تا با نزدیک شدن ارتش به اطراف صنعا جان خود را نجات دهند. سرلشکر الطاهری افزود این فرماندهان نظامی نزدیکی تنگ شدن محاصره را احساس کردند و به این نتیجه رسیدند که شرایط به جایی رسیده است که راهی جز فرار از کشور باقی نمانده است.

در همین راستا، «الشرق الأوسط» اطلاع یافت که آلن دانکن فرستاده انگلیس روز گذشته با هیئت های مذاکره کننده صلح یمن که در کویت جریان دارد، دیدارهایی انجام داد، و همچنین یکی از مسؤلان وزارت خارجه آمریکا نیز دیدارهای مشابهی با طرفین انجام داد. منابع آگاه گفتند که مذاکرات اواخر هفته جاری متوقف خواهد شد، و پس از تعطیلات عید فطر مجدداً از سر گرفته خواهد شد.