در سال های اخیر شمار زیادی نیروگاه های برق بادی در نقاط مختلف ایران راه اندازی شده است - عکس از ایسنا

در سال های اخیر شمار زیادی نیروگاه های برق بادی در نقاط مختلف ایران راه اندازی شده است – عکس از ایسنا

قائم مقام وزارت نیرو در ایران می گوید، سرمایه گذاران آلمانی پیشنهاد یک میلیارد دلاری جدید برای تولید برق بادی به ایران ارائه کرده اند.

اسماعیل محصولی در گفتگو با خبرگزاری مهر به آغاز مذاکرات برقی بین شرکت های ایرانی و آلمانی اشاره کرده و گفته است: «در حال حاضر مذاکرات متعددی با شرکت‌های بین‌المللی و به ویژه شرکت‌های سرمایه‌گذار اروپایی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران انجام شده است.»

وی در عین حال گفته است که تاکنون قرارداد جدیدی در این بخش با شرکت های اروپایی و بین المللی امضا نشده است.

این مقام وزارت نیرو در ایران گفته شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری عملی در ایران هنوز در انتظار تعیین تکلیف مذاکرات هسته ای هستند و پیش بینی کرده است که در صورت حصول توافق در این زمینه شرکت های بزرگ بین المللی در صنایع آب و برق به ایران بازخواهند گشت.

وی افزود اخیرا یک شرکت بزرگ آلمانی پیشنهادی یک میلیارد دلاری به منظور توسعه ظرفیت تولید برق بادی به وزارت نیرو ارائه کرده است و وزارت نیرو سرگرم بررسی این پیشنهاد است.

قائم مقام وزارت نیروی ایران بازگشت شرکت های خارجی به صنعت برق و انرژی ایران را در گروی توافق نهایی ایران و کشورهای گروه ۱+۵ دانست و گفت: قطعا حل و فصل روند مذاکرات منجر به جهش بازگشت خارجی‌ها به صنایع انرژی ایران خواهد شد.

عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران روز شنبه با تأکید بر اینکه هیچ کس خواستار بازگشت به شرایط قبل از توافق ژنو نیست گفته است: «این امر برای همه، یک سناریوی خطرناک خواهد بود.»

سید عباس عراقچی گفت: مسلما توافق هسته ای به نفع هر دو طرف و به نفع منطقه خواهد بود و این نکته را طرفین مذاکره درک می کنند. هیچ کس خواستار بازگشت به شرایط قبل از توافق ژنو نیست؛ زیرا این برای همه، یک سناریوی خطرناک خواهد بود.

در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز یکشنبه در ملاقات سه جانبه ای با حضور جان کری همتای آمریکایی اش و نیز کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مسقط پایتخت عمان حضور یافت.

دور تازه مذاکرات هسته ای در حالی برگزار می شود که طرفین تا ۲۴ نوامبر یعنی ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافقی هسته ای فرصت چندانی ندارند.

وزیر خارجه ایران پیش از آغاز مذاکرات در مسقط گفت که اگر غرب به رسیدن به چنین راه حلی علاقمند باشد “امکان این که تا پیش از ۲۴ نوامبر راه حلی یافته و به تفاهم دست یابیم وجود دارد.”

گفته می شود که در صورت عدم دستیابی به توافق، تحریمهای گسترده تر اقتصادی علیه ایران اعمال خواهد شد.