واشنگتن نگران است… برخی ایالت های آمریکا در نظر دارند تحریم ها را ادامه دهند

Untitled5443552435-3

روسیه روز گذشته به ممنوعیت فروش باتری موشکی از نوع {اس. ۳۰۰} به ایران پایان داد و آن را در راستای چارچوب توافق اخیر لوزان بین تهران و شش قدرت بزرگ جهانی دانست که به طور ضمنی، تا پیش از برداشته شدن رسمی تحریم ها، این اجازه را می دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به طور ناگهانی فرمان توقف این ممنوعیت را امضا کرد و به لحاظ تئوری، راه را برای تحویل این نوع موشک به ایران باز کرد. امری که باعث شد سرهنگ استیو وارن سخنگوی وزارت دفاع آمریکا آن را محکوم کند. او تأکید کرد که فروش این موشک ها به ایران، در راستای رسیدن به توافق نهایی با ایران در زمینه برنامه هسته ای، به چیزی کمک نمی کند.

اسرائیل نیز به نوبه خود این تصمیم روسیه را محکوم کرد. یووال استاینیتز وزیر اطلاعات اسرائیل در بیانیه ای گفت که این تصمیم ، نتیجه مستقیم مشروعیت دادن به ایران از طریق توافق فعلی است.

از سوی دیگر، پیش بینی می شود که برخی ایالت های آمریکا تحریم های خاص خود را بر ضد ایران حفظ کنند، حتی اگر توافق نهایی بین غرب و آمریکا در ماه ژوئن (خرداد) آینده صورت بگیرد.

به گفته برخی منابع بیش از نیمی از این ایالت ها (در حدود ۲۴ ایالت) تحریم های خود را بر نخواهند داشت مگر این که نام ایران از لیست کشورهای حامی تروریست برداشته شود، یا اینکه تمامی تحریم های یک جانبه که از سوی آمریکا بر تهران تحمیل شده است برداشته شود.