افغانستان مرگبارترین کشور برای خبرنگاران
اسلام آباد: جمال اسماعیل
دولت روسیه از حضور «داعش خراسان» در خاک افغانستان و امکان تاثیرگذاری آن بر کشورهای آسیای میانه ابراز نگرانی کرد.
به گزارش الشرق الأوسط، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود با اشاره به اینکه بسیاری از مناطق افغانستان در نتیجه فعال شدن «داعش» کانون تنش شده است بر  استفاده موسکو از روش‌های خاص شورای امنیت ملی در تحریم‌ها و مبارزه با تروریسم برای جلوگیری از بیشتر شدن نفوذ داعش در افعانستان تاکید کرد.
وی عنوان کرد که این کار از طریق جمع آوری شواهد و تقدیم آنها به مجلس شورای امنیت صورت می‌گیرد تا افرادی که وابسته به گروهک داعش در افغانستان هستند و یا به نوعی با آن در ارتباط هستند مورد پیگیری قرار بگیرند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه از اعضای سازمان ملل خواست تا در این کار سهیم شوند و در این راستا تقاضاهای خود را به کمیته مربوطه تقدیم کنند؛ چرا که این اتفاق باعث می‌شود افرادی که در این امر شریک هستند مورد تحریم یک جانیه قرار گیرند و این کار از طریق بلوکه کردن حساب‌های بانکی آنها و ممنوعیت جابه جایی آنها صورت می‌گیرد.
شایان ذکر است آناتولی سیدروف، رئیس سازمان پیمان امنیت جمعی، مدتی پیش از منتقل شدن دو هزار و پانصد داعشی از خاک سوریه به افغانستان و مناطق مرزی پاکستان خبر داد.
در این راستا یکی از منابع امنیتی پاکستان و تعدادی از گروه‌های مدهبی پاکستان اعلام کردند صدها نیروی داعشی افغانی در طول ۶ ماه گذشته از طریق خاک ایران وارد پاکستان شدند.
یکی از رهبران گروه‌های مذهبی پاکستان نیز گفت اکثر داعشی‌هایی که وارد افغانستان شدند در ولایت ننگرهار واقع در شرق افغانستان مستقر هستند و ابوبکر بغدادی رهبر این گروه نیز به افغانستان منتقل شده است.
شایان ذکر است که گروهک تروریستی داعش در مدت اخیر در شهر جلال آباد مرکز ایالت ننگرهار تعدادی عملیات انتحاری انجام داد که در مکان‌های عمومی از جمله مرکز پزشکی و کمیته مهاجرین صورت گرفت.
در این میان، جنگ در افغانستان باعث کشته شدن بسیاری از خبرنگاران افغانی شد که هدف حملات داعش قرار گرفتند.
آخرین خبرنگارانی که طی عملیات انتحاری کشته شدند مربوط به حادثه‌ای هستند که اوایل ماه جاری در باشگاه کشتی کابل اتفاق افتاد و خشم خیلی از خبرنگاران را برانگیخت.
تعداد خبرنگاران کشته شده امسال به ۱۴ نفر رسید که این اتفاق افغانستان را به کانون خطری برای خبرنگاران تبدیل کرد چرا که بیشترین آمار خبرنگاران کشته شده را در خود جا دارد.
بنابر آمار سازمان «خبرنگاران بدو مرز» از ابتدای هجوم آمریکا در سال ۲۰۰۱ به افغانستان تا اکنون بیش از ۶۰ خبرنگارکشته شدند که تعداد آنها از سالانه ۳ نفر بیشتر است. اما سازمان افغانی حمایت از خبرنگاران «نای» تعداد آنها را ۹۵ نفر اعلام کرده است.
در واقع کنار کشیدن نیروهای ناتو از پیگیری طالبان و عملیات تهاجمی علیه طالبان در پایان سال ۲۰۱۴ منجر به بالا رفتن آمار کشته شدن خبر نگاران شد که تعداد آنها از سال ۲۰۱۴ به  ۳۹ نفر رسید.