استقبال عربستان و کشورهای خلیج از تعیین بحاح به عنوان معاون هادی * شورشیان با گسترش عملیات مرزی در حال تلاش برای کاهش فشارهای وارده بر خود هستند

سربازان عربستان توپخانه خود را به سمت اهداف حوثی ها در نزدیکی مرزهای عربستان و یمن شلیک می کنند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سربازان عربستان توپخانه خود را به سمت اهداف حوثی ها در نزدیکی مرزهای عربستان و یمن شلیک می کنند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

با ادامه حملات «طوفان قاطع» توسط نیروهای ائتلاف برای هجدمین روز متوالی بر ضد مواضع حوثی ها در یمن، نیروهای نظامی و قبیله ای وفادار به عبدربه منصور هادی و مقاومت مردمی، پیشرفت های میدانی قابل توجهی در شهر عدن و همچنین شهرهای شبوه و مأرب به دست آوردند. در همین حال شبه نظامیان حوثی و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن عقب نشینی قابل ملاحظه ای داشتند.

نیروهای مقاومت مردمی در عدن توانستند کنترل بیشتر مناطق شهر را به دست گیرند، در عین حال در حدود ۴۰ حوثی در محله خور مکسر ، در ازای امنیت یافتن و اجازه یافتن به ترک شهر اسلحه های خود را به نیروهای مسلح مقاومت مردمی تسلیم کردند.

همزمان نیروهای ائتلاف از شبه نظامیان حوثی خواستند خود را در شهر عدن تسلیم کنند. در همین حال پیش بینی می شود که ائتلاف نتایج مثبتی در روزهای آینده در شهر به دست آورد. سرتیپ احمد عسیری سخنگوی عملیات «طوفان قاطع» گفت که در حال حاضر نیروهای ائتلاف حملات خود را بر انبارها، تونل ها و مراکز اطراف عدن که شبه نظامیان در آن مستقر هستند متمرکز کرده است و این حملات ادامه خواهد یافت تا زمانی که کمک رسانی ها به شبه نظامیان قطع شود و گزینه ای جز تسلیم شدن در برابر آنها باقی نخواهد ماند. عسیری فاش کرد که حوثی ها تلاش می کنند با گسترش دامنه عملیات در مرزهای عربستان، فشارهای وارد آمده بر خود را کاهش دهند. وی تأکید کرد که اوضاع در تمامی مرزهای جنوبی عربستان مستقر است، هر چند خالی از درگیری های گاه به گاه نیست.

اما در زمینه سیاسی، روز گذشته خالد بحاح نخست وزیر یمن، در سفارت یمن در ریاض به عنوان معاون رئیس جمهور، در مقابل هادی سوگند یاد کرد.

شورای وزیران عربستان از تصمیم تعیین بحاح به عنوان معاون رئیس جمهور استقبال کرد. شورای وزیران در جلسه خود به ریاست ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، این اقدام را گامی مهم در راه بازگرداندن ثبات و امنیت در یمن دانست.

شورای همکاری خلیج نیز تعیین بحاح را در راستای تلاش های هادی برای بازگرداندن امنیت و ثبات به یمن دانست.