کارتر: این توافقنامه گزینه های واشنگتن در دفاع از متحدان خود را محدود نمی کند

تصویب توافق هسته ای با ایران در شورای امنیت سازمان ملل با بالا بردن دست نمایندگان – عکس از آسوشیتد پرس

تصویب توافق هسته ای با ایران در شورای امنیت سازمان ملل با بالا بردن دست نمایندگان – عکس از آسوشیتد پرس

روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل به توافق هسته ای به امضا رسیده بین ایران و قدرت های بزرگ چراغ سبز نشان داد و با اتفاق آرا آن را تصویب کرد، و بدین ترتیب راه را برای رفع تحریم های بین المللی بر تهران هموار کرد. نمایندگان ۱۵ کشور عضو شورای امنیت با بالا بردن دستهای خود به توافق رأی دادند. با توجه به متن قطعنامه، اجرای هفت قطعنامه ای که شورای امنیت از سال ۲۰۰۶ تصویب کرده بود و شامل اعمال تحریم هایی بر ایران بود به تدریج متوقف خواهد شد، به شرط این که ایران به معنای واقعی کلمه به این توافقنامه احترام بگذارد و تضمین هایی را ارائه دهد که بمب اتمی نخواهد ساخت.

این در حالی است که سامانتا پاور سفیر ایالات متحده در سازمان ملل گفت: «این توافق همه نگرانی های ما را برطرف نمی کند، اما در صورتی که به اجرا در آید جهان را امن تر خواهد ساخت». وی از تهران دعوت کرد از این فرصت استفاده کند. در همین حال آشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا صبح روز گذشته به خبرنگارانی که در هواپیمایی که او به اسرائیل منتقل می کرد وی را همراهی کرده بودند گفت که این توافق، گزینه های واشنگتن در دفاع از متحدان و دوستان خود را محدود نمی کند. وی افزود: «در صد صفحه (متن توافق) هیچ چیزی وجود ندارد که بر ایالات متحده محدودیت هایی را تحمیل کند یا آن چه که ایالات متحده انجام می دهد را محدود می کند».

اما در تهران، محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران، تصمیم شورای امنیت را رد کرد و گفت: «برخی از بخش های پیش نویس، به روشنی خطوط قرمز را نقض کرد.. به ویژه آنچه را که به توانایی های نظامی ایران مربوط است را به هیچ عنوان نمی پذیریم».