افراد مسلح ناشناس امروز دوشنبه (۱۰ سپتامبر) به ساختمان شرکت ملی نفت لیبی در طرابلس پایتخت این کشور حمله کردند. به گفته شاهدان عینی صدای چندین انفجار قبل از انتقال مجروحین این حادثه به آمبولانس شنیده شده است.

این حمله تنها چند روز بعد از اعلام آتش بس شکننده و پایان درگیری و زد و خوردهای خشونت بار بین گروه های مسلح در طرابلس انجام شد. این، تازه ترین اقدام خشونت بار در لیبی به شمار می رود. کشور لیبی بعد از انقلاب سال ۲۰۱۱ دستخوش ناآرامی شد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله را به عهده نگرفته است. البته، عناصر تندرو وابسته به گروه دولت اسلامی چندین حمله در طرابلس و دیگر شهرهای لیبی انجام داده اند.

همزمان با ورود ماموران امنیتی وابسته به دولت مستقر در طرابلس به ساختمان شرکت ملی نفت واقع در مرکز پایتخت صدای شلیک گلوله شنیده شده است.

یکی از کارمندان شرکت نفت لیبی به رویترز گفت که او «خود را از پنجره به بیرون پرتاب کرده است و بعد هم سه یا پنج تن از افراد مسلح در داخل ساختمان شروع به تیراندازی کردند و چندین نفر زخمی شدند.»

به گفته شاهدان عینی، ماموران برای نجات کارمندان شیشه های ساختمان را شکستند اما برخی بر اثر اصابت شیشه به سر و بدنشان زخمی شدند.

رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد «مصطفی صنع الله رییس شرکت ملی نفت و مدیر دفتر او از ساختمان خارج شده اند.»

دود غلیظی از ساختمان بالا می رفت و ماموران مسیرهای منتهی به محل حادثه را بستند.

دو دولت رقیب و گروه های مسلح در شرق و غرب لیبی از سال ۲۰۱۴ تا کنون مستقر شده اند و این کشور را گرفتار جمود سیاسی و بحران اقتصادی کرده است.

با این حال، اما فعالیت شرکت ملی نفت لیبی در سراسر لیبی متوقف نشد. درآمد اصلی کشور توسط صادرات نفت تامین می شود.

میزان تولید نفت به دلیل حمله به تاسیسات نفتی آسیب دید اما پارسال دوباره رونق گرفت و حجم تولید به حدود یک میلیون بشکه در روز رسید.

مقام های لیبی و غربی می گویند هسته های مخفی گروه های اسلام گرای تندرو در بخش شمالی کشور حضور دارند و مدام در منطقه کویر واقع در جنوب لیبی در حال تردد هستند.