ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود، خادم حرمین شریفین - عکس از خبرگزاری سعودی

ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود، خادم حرمین شریفین – عکس از خبرگزاری سعودی

پادشاه عربستان سعودی ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود در میانه جشن های عید فطر بیانیه بسیار مهمی خطاب به جهان عرب و اسلام صادر کرد. در این بیانیه ملک عبدالله موضع عربستان سعودی را در قبال وقایع خون‌بار منطقه شامل تجاوز اسرائیل به غزه اعلام کرد.

بیانیه مذکور یک بیانیه تاریخی از سوی پادشاه عربستان بود که در آن وقایع رخ داده را «فتنه» خواند. این بیانیه حمایت خود را از هر صدای عقلانی که در منطقه خاورمیانه به گوش برسد اعلام کرد. خصوصا اکنون که برخی از این صداها تحت فشار هستند تا واقعیت ها را کتمان کنند.

خادم حرمین شریفین ملک عبدالله بن عبدالعزیز صراحتا از سوی خود و عربستان سعودی شکل های گوناگون تروریسم و فتنه در منطقه را محکوم کرد. پادشاه عربستان در بیانیه خود آورده است:”ترویسیم در شکل های مختلفی عرض اندام می کند، اما خطرناک ترین نوع آن، تروریسم دولتی است”.

پادشاه همچنین از رهبران و اندیشمندان مسلمان خواست “وظیفه خود را در برابر خداوند بزرگ انجام دهند و در مقابل آن هایی که قصد ربودن اسلام و ارائه آن به جهان به عنوان یک دین مبتنی بر افراط گرایی، نفرت و تروریسم را دارند ایستادگی کنند”.

این بیانیه از اهمیت بالایی برخودار است و تقویت کننده همه صداهای عقلانی است که در منطقه شنیده می شود. خصوصا اینکه شاهد بهانه های بسیاری هستیم که سعی دارند کشتارهای رخ داده در منطقه را به نحوی توجیه کنند. در واقع آن ها که در وقوع این خشونت ها و جرم ها دخیل هستند، حتی خود را به زحمت نمی اندازند که دست به توجیه بزنند، بلکه هستند کسانی که این کار را به جای آن ها انجام دهند، چه به دلایل فرقه ای، چه به دلایل ملی یا سیاسی.

آنچه در غزه در جریان است، دقیقا چنین است. برخی از غربی ها تلاش دارند دلایل امنیتی را بهانه جنایت های اسرائیل کنند. همچنین یک مکانیسم فراگیر در منطقه پایه گذاری شده تا به توجیه جنایت های رئیس جمهور سوریه بشار اسد و جنایت های انجام شده توسط القاعده، حزب الله، دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و شبه نظامیان شیعه عراق بپردازد. همین مسئله در مورد شرایط مضحک سیاسی موجود در عراق هم وجود دارد و پیش از آن در مورد تلاش های اخوان المسلمین در مصر هم وجود داشته است.

این همان دلیلی است که باعث شده ملک عبدالله یک بیانیه تاریخی صادر کند و با اتحاذ موضعی دینی و سیاسی، از صداهای عقلانی منطقه بخواهد بدون ترس و ابهام سخن بگویند.

در همان روزی که این بیانیه مهم صادر شد، ملک عبدالله در سخنانی خطاب به شیوخ و اندیشمندان عربستان گفت، سخنان او “بیان آن چیزی بود که هر مسلمانی، چه زن و چه مرد، در سراسر جهان احساس می کند”.

پادشاه عربستان به صراحت گفت: “انسان ها چگونه می توانند یکدیگر را مثل گوسفند بکشند؟” او همچنین در پایان سخنانش از شیوخ و اندیشمندان حاضر خواست از «تنبلی» و «سکوت» پرهیز کنند.

سخنان ملک عبدالله بیانگر موضع مهمی برای همه صداهای عقلانی است که در برابر موج تروریسم و تکفیریسم که کل منطقه شاهد آن است، ایستادگی کرده اند.

بنابراین، بهانه ای برای آن ها که همچنان ساکت مانده اند باقی نمی ماند و باید در جهت محکومیت این اقدامات حرکت کنند؛ چه اقداماتی که از سوی دولت ها انجام می شود، چه اقداماتی که توسط برخی سازمان ها، چهره های مذهبی و حتی اندیشمندان انجام می شود.