دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته ای در وین - عکس از خبرگزاری فرانسه

دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته ای در وین در ماه جولای- عکس از خبرگزاری فرانسه

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید گفت وگوهای دو جانبه این کشور با هیات نمایندگی ایران درباره مذاکرات هسته ای در روز پنجشنبه ۱۶ مرداد، در ژنو، بر سر گفت‌وگوهای اتمی «سازنده» بود.

مقامات ارشد وزارت خارجه ایران و آمریکا روز پنجشنبه ۱۶ مرداد ( هفتم اوت) در ژنو مذاکراتی دو جانبه درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام دادند.

ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره روند این مذاکرات دو جانبه به خبرنگاران گفت «یک گفتگوی سازنده» انجام شده است و در عین حال گفته است که جزییات این مذاکرات را به خبرنگاران اعلام نمی کند.

در همین رابطه خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا نوشت که این گفت‌وگوها در ژنو، پنج ساعت طول کشیده است و «پس از رایزنی‌های فشرده دو طرف پس از برگزاری دو دور مذاکره پایان یافت».

در این مذاکرات عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و ویلیام برنز معاون ارشد و وندی شرمن مدیر کل سیاسی وزارت خارجه آمریکا همراه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی معاون ربیس‌جمهور آمریکا، حضور داشتند.

ویلیام برنز و جیک سالیوان پیشتر در مذاکرات مخفیانه با ایران شرکت داشتند.

این دو قرار است به زودی وزارت خارجه آمریکا را ترک کنند، اما به عنوان «کارمندان ویژه دولت» همچنان در مذاکرات این کشور با ایران شرکت خواهند کرد.

گفته می شود مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در سطح معاونان وزرای خارجه در راستای ادامه رایزنی درباره موضوعات مورد اختلافات و بررسی نحوه نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین برگزار شده است.

ماری هارف همچنین به خبرنگاران گفته است که قرار است شش قدرت (آمریکا، چین، فرانسه، بریتانیا، روسیه و آلمان) و نماینده اتحادیه اروپا پیش از نشست عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر در نیویورک، با مقام های ایرانی دیدار می کنند. محل این ملاقات هنوز مشخص نشده است.

دیدار ایران و آمریکا پیش از آغاز اولین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ پس از اتمام مهلت شش ماهه و آغاز توافق چهار ماهه برای ادامه مذاکرات است.

در پایان ششمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو و عدم حصول توافق به دلیل اختلافات موجود، طرفین در بامداد روز شنبه ۲۸ تیر ماه توافق کردند که این مذاکرات برای چهار ماه دیگر نیز تمدید شود.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در اوایل سپتامبر و احتمالا در نیویورک خواهد بود.

آمریکا و بعضی متحدانش ایران را متهم می‌کنند که مخفیانه به دنبال ساخت بمب اتمی است.این در حالی است که ایران همواره این اتهام را رد کرده است و مسپولان این کشور در رده های مختلف همواره تاکید کرده اند که برنامه هسته ای این کشور برای مقاصد صلح آمیز است.