لوگوی فیسبوک - شبکه اجتمایی _رویترز

لوگوی فیسبوک – شبکه اجتمایی _رویترز

انسان برای تبدیل شدن رسمی به یک تروریست ، جز یک آیفون و اتصال به اینترنت به چیز دیگری نیاز ندارد. می توان در استکهلم پایتخت سوئد بود و تنها ظرف دو روز به مقر «داعش» در الرقه در سوریه رسید، استخدام شدن بسیار آسان است. بازار وسیع افراط گرایان در طول روز و همه ساعته باز است. می خواهی بکشی: خوش آمدی درخواستت آماده است. دوست داری بی گناهان را بربایی: نگران نباش این کار بسیار آسان است. درخواست تو هر چه باشد در روزگار گسترش سریع و خیره کننده فن آوری، سخت نخواهد بود. شعار افراط گریان: بخواه ، خواهی یافت.

هر گونه تبلیغات تحریک آمیزی را که می خواهند، منتشر می کنند. هزاران نفر را برای پیوستن به خود جذب می کنند. شبکه های تلوزیونی مخصوص به خود دارند. مجلاتی چاپ و منتشر می کنند. فیلم های تبلیغاتی تولید می کنند و برای آنها تبلیغ می کنند. افراط گرایان حق دارند که به عنوان بیشترین سودجویان از فن آوری به خود ببالند. بر آنها واجب است که از «تویتر» و «فیس بوک» و «یوتیوب» قدر دانی کنند، چرا که با کمترین هزینه و بدون ضرر و زیان، به گسترش رویای آنها کمک کردند. دیگر نیازی به شبکه های ماهواره ای ندارند که از زبان آنها سخن بگوید و فیلم های ضبط شده آنها را پخش کند.

نیروهای ائتلاف در حالی که با جنگنده های خود، مواضع تروریست ها را هدف قرار می دهد، فرامش کرده اند که مبارزه با تروریسم، دیگر تنها نبردی هوایی و یا حتی زمینی نیست. مهم تر از آن نبرد فن آوری ضد افراط گرایانی است که به وسایل ارتباط جمعی حمله ور شدند. آنها در تبلیغات مستقیم در مورد برنامه ها و اهداف خود و چگونگی دسترسی به آنها و تحریک به قتل و سوزاندن به دستان برتر تبدیل شدند. اینک می توانی با یک جستجوی سریع، دهها نام کاربری بیابی که به زبان «داعش» و «القاعده» و «النصره» و دیگر گروههای تروریستی سخن می گویند. حتی توانایی آنها در صحبت کردن بسیار راحت تر از زمانی شده است که در غارها و کوهستان ها در صحراها و بیابان هایی هزاران مایل دورتر زندگی می کردند.

ماهیت فرد افراط گرایی که با تو سخن می گوید و بحث می کند و گاهاً تو را تهدید می کند را نمی دانی. آیا او در موصل است؟ یا در الرقه؟ یا در لندن؟ دیگر نمی توانی بفهمی چه کسی از تروریستها به طور واضح و خطرناک پشتیبانی می کند، یا اینکه او یکی از اعضای اصلی در جماعت آنها است، و یا مانند هزاران فریب خورده دیگر، فریب آنها را خورده است؟ و اینان خطر واقعی هستند. بلکه حتی فراتر از این نمی دانی که این فرد افراطی پیش فرض، در محله شما زندگی می کند و یا اینکه پسر شما یا دایی یا یکی از نزدیکان شماست یا خیر.

هیچ کس شک ندارد که وسایل ارتباط جمعی سقف آزادی ها در میان مردم را بالا برد و دولت هایی را که نمی توانند آنها را کنترل کند، خجالت زده کرد. وسایل ارتباط جمعی زمینه مناسب و یا میدان بازی مناسب برای حکومت های عربی نیست، حتی اگر این تصوری نادرست باشد. ولی وسایل ارتباط جمعی ناتوان و شرمگین شدند و مسؤلیت بزرگی بر عهده دارند. زیرا مکانیسمی در دست ندارند که بتوانند از طریق آن بین یک فرد افراطی و یا فرد عادی را تشخیص دهند؛ در عین حال حکومت های عربی نمی توانند شرایط استفاده از وسایل ارتباط جمعی را تغییر دهند وگرنه به عنوان دولت هایی ارتجاعی و سرکوب گر به تصویر کشیده می شوند.

کوچکترین شکی ندارم که تروریسم فاجعه ای است که به دست غربی ها رواج یافت. لذا همه راه حل ها در دست حکومت های غربی است که می توانند ضوابط واقعی، و نه پیش فرض، قرار دهند تا هرج و مرج به وجود آمده که به تروریست ها این اجازه را می دهد تا رسانه هایی که اساساً برای ارتباط دسته جمعی بوده اند، را به رسانه هایی برای ارتباط تروریستی، تغییر دهند، محدود کند. مثلاً اگر «یوتیوب» به هر کاربری که بخواهد یک ویدئو قرار دهد شرط کند که شماره تلفن واقعی خود را ثبت کند، آیا تروریست ها می توانستند به این راحتی ویدیوهای ضبط شده خود را پخش کنند؟ اگر «تویتر» نیز این کار را انجام دهد آیا هزاران حساب کاربری حامی تروریسم یافت می کردیم؟ ضوابط بسیاری وجود دارد که ممکن است برای تضمین بقای این وسایل به عنوان یک پلت فرم برای آزادی بیان واقعی و مسؤلانه به کار گرفته شوند. اما این دروغ که آزادی بیان حد و مرزی ندارد، چیزی است که افراط گرایان پس از آنکه از آن بهره مند شدند و به بدترین شکل از آن سوء استفاده کردند، به آن می خندند.

خواننده گرامی، تصور کن که ابوبکر البغدادی همینک که تو در حال خواندن این مقاله هستی، می تواند به نام شخصی خود یک حساب کاربری در تویتر ایجاد کند و هر چه می خواهد در توییت خود بگوید، سپس همه آن توییت ها به حساب کاربری او در «فیس بوک» منتقل می شوند. و همزمان یک سخنرانی طولانی و شدید اللحنی را از طریق «یوتیوب» پخش کند. ظرف تنها چند دقیقه هزاران کاربر تمامی سخنان او را به گردش در خواهند آورد و پس از آنکه پیام او به تمامی پیروانش برسد، این سایت ها تازه شروع به بستن حساب های کاربری او می کنند. ولی این کار چه زمانی صورت می گیرد؟ پس از آنکه او اهداف خود را محقق کرد و تروریسم خود را به سریع ترین، ساده ترین و بهترین شیوه ممکن منتشر کرد.

تروریست ها خانه ها و شهرهای ما را بدون نیاز به گذرنامه و بازرسی فرودگاهها اشغال می کنند. آنها دارای مخرب ترین و با نفوذترین وسایل هستند. و علناً در مقابل چشم و گوش کل جهان آن را انجام می دهند.