دعوت فرانسه به هوشیاری برای اطمینان حاصل کردن از پایبندی تهران به بندهای «توافق هسته ای»

حسن روحانی رئیس جمهور ایران به هنگام استقبال از یوکیا امانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در تهران – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

حسن روحانی رئیس جمهور ایران به هنگام استقبال از یوکیا امانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در تهران – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز گذشته اعلام کرد که اتحادیه اروپا طی هفته جاری بررسی خواهد کرد که آیا نیاز به تحریم های جدید علیه ایران پس از آزمایش های این کشور بر روی موشک های بالستک وجود دارد یا خیر.

این تصریحات یک روز پس از تصمیم وزارت خزانه داری آمریکا بر اعمال تحریم اقتصادی بر ۱۱ شرکت و ۵ نفر از افراد مرتبط با برنامه موشکی ایران، و قرار دادن آن ها در لیست سیاه مطرح می شود.

تحریم های اقتصادی علیه ایران به علت تجربه موشکی این کشور روند مخالفی با «توافق هسته ای» دارد که ایران با گروه «۵+۱» به امضا رساند و دو روز پیش به اجرا در آمد.

حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته با لحنی برای به چالش کشیدن اقدامات آمریکا گفت: «تحریم های جدید آمریکا غیر قانونی است». انصاری هشدار داد: « ایران برای سرعت بخشیدن به برنامه بالستیک و افزایش توانایی های دفاعی خود، به این اقدامات تبلیغاتی پاسخ خواهد داد».

فابیوس همچنین در حاشیه مشارکت در « اجلاس جهانی انرژی آینده» از ابوظبی در تصریحاتی بر ضرورت هوشیاری جامعه بین الملل برای اطمینان حاصل کردن از پایبندی ایران به انجام تعهدات خود بر طبق توافق هسته ای تأکید کرد.

اما در زمینه اقتصادی، بازار نفت روز گذشته بر خلاف پیش بینی تحلیل گران پیش رفت که پیش بینی کرده بودند پس از تصمیم ایالات متحده و اتحادیه اروپا به لغو تحریم صادرات نفت ایران قیمت ها کاهش خواهد یافت؛ به طوری که قیمت نفت در معاملات روز گذشته در سطح نزدیک به سطح آن در روز جمعه یعنی ۲۹ دلار به پایان رسید.