منابع اسرائیلی بر مسئولیت ایران تأکید می‌کنند

تل‌آویو: نظیر مجلی

با ادامه عملیات ارتش اسرائیل برای جست‌وجوی تونل‌های «حزب الله» و تخریب آنها، منابع آگاه نظامی در تل‌آویو گفته‌های نخست وزیر اسرائیل را تأیید می‌کنند. بنیامین نتانیاهو گفته بود، طرحی ایرانی وجود دارد تا از این تونل‌ها برای اعزام هزاران جنگجو برای اشغال شهرک‌هایی در شمال اسرائیل استفاده شود. به گزارش الشرق الاوسط، این منابع گفته‌اند که «نیروهای قدس» وابسته به «سپاه انقلاب» ایران به فرماندهی قاسم سلیمانی این نیروها را آموزش داده بود.
نمایندگان اسرائیل در خارج این ادعا را برای اعمال تحریم‌های شدیدتر بر «حزب الله» عنوان می‌کنند.
این منابع گفتند که «نیروهای نجباء» عراق و «نیروهای رضوان» لبنانی که با سرعت کامل در سوریه و لبنان فعالیت می‌کنند، در پنج سال گذشته آموزش‌های سختی را به این منظور دیده‌اند و آنها را با نیروهایی که در سوریه و عراق جنگیدند و اعضای آن تجربه بسیار بالایی کسب کردند، ادغام شده‌اند.
این منابع می‌افزایند «نجباء» حدود ۹ هزار سرباز از ملیشیای شیعه را در اختیار دارد و در سه تیپ مختلف فعالیت می‌کنند.
آنها در عملیات ارتش عراق بر علیه «داعش» و جنگ با این گروه‌ها در منطقه حلب شرکت کرده‌اند. همچنین در حفاظت از کاروان‌های حمل سلاح از ایران به سوریه از طریق خاک عراقی نقش داشته‌اند.
قاسم سلیمانی این نیروها را «نیروی آزادی جولان» نامید.
«نیروی رضوان» را عماد مغنیه فرمانده بازوی نظامی «حزب الله» تأسیس کرد که اسرائیل سال ۲۰۰۸ در دمشق او را کشت.
این نیروی سری بیشتر از «نجباء» تلاش می‌کرد اما سازمان‌ جاسوسی نظامی اسرائیل «امان» اعلام کرده که مأموریت اساسی‌ آنها نفوذ به درون خاک اسرائیل و اشغال برخی شهرک‌های الجلیل و ربودن سربازان بود. برای همین منظور مسئولیت حفر تونل‌هایی را به عهده گرفت که از مرزهای اسرائیلی می‌گذرند و قایق‌های جنگی را آماده کرد که از ساحل وارد عمل شوند.
«مرکز اطلاعات جاسوسی و تروریسم تیپ مئیرعمیت» در تل‌آویو اعلام کرده که این دو نیرو مأموریت داشتند عملیات استراتژیک جنگی علیه اسرائیل انجام دهند.
انتشار این اخبار همزمان با ادامه حفاری‌های ارتش اسرائیل در مرزهای شمالی برای جست‌وجوی تونل‌ها در منطقه صورت می‌گیرد.
این عملیات ارتش به فرماندهی جبهه شمالی و بخش اطلاعات و نیروهای مهندسی و اداره توسعه ادوات جنگی و زیرساخت‌ها انجام می‌شود.
دیروز این نیروها با افزوده شدن چند یگان از نیروهای ذخیره تقویت شدند.
فعالیت اکتشاف نیز منطقه وسیع‌تری را شامل شد تا منطقه حدفاصل بین روستای رامیه لبنان و شهرک «زرعیت» در سمت اسرائیل را در بر بگیرد.
دیروز (چهارشنبه) نشستی برای هماهنگی سه گانه میان ارتش اسرائیل، نیروهای سازمان ملل(یونیفل) و ارتش لبنان در معبر الناقوره برگزار شد.

گسترش انتقادها
این عملیات با انتقادهای وسیعی در اسرائیل روبه‌رو شد و اتهامات نتانیاهو افزایش یافت که دستور این کار را داده تا بر رسوایی اتهامش به فساد سرپوش بگذارد.
نتانیاهو ناچار شد شب گذشته در کنار رئیس ستاد ارتش جادی آیزنکوت برای برگزاری نشست مطبوعاتی ظاهر شود تا آن کار را توجیه کند.
آیزنکوت تأکید کرد، ارتش تصمیم گرفت این عملیات را برای «ضرورت‌های امنیتی» انجام دهد.
او یادآور شد که وزیر سابق دفاع لیبرمن در برنامه ریزی شرکت کرده بود.
نتانیاهو نیز تأکید کرد که عملیات سپر شمال تا تحقق اهدافش ادامه می‌یابد.
اما بیشتر کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی به ویژه تحلیل‌گران نظامی از نتانیاهو انتقاد کرده‌اند که نشان از اختلافات درباره این عملیات دارد.
برخی تحلیل‌گران حتی شک دارند که بتوان نام آن را «عملیات نظامی» نامید چرا که با آنچه اسرائیل به آن عادت داشت متفاوت است.
الکس فیشمن یک تحلیل‌گر نظامی در «یدیعوت احرونوت» نوشت: «رئیس ستاد ارتش جادی آیزنکوت، عامل مؤثر در انجام عملیات کشف و بستن ورودی تونل‌ها در چند ماه قبل بود».
فیشمن گفت: «در اسرائیل کسی دنبال جنگ نیست اما از گفتمان جنگی استفاده می‌کنند که طرف مخالف(حزب الله) را به واکنش وا می‌دارد…».
همچنین یوآف لیمور تحلیل‌گر نظامی روزنامه «یسرائیل هیوم» گفت، اسرائیل «دیروز گام مهمی برداشت اما این ضربه نهایی برای پایان دادن به جنگ نیست».
به نظر لیمور «جشنواره رسانه‌ای که با عملیات همراه شد بسیار اغراق آمیز بود. علیرغم اهمیت کشف تونل، این خیلی وضعیت را تغییر نمی‌دهد. هنوز اسرائیل باید منتظر تهدیدها باشد، شاید هم در رینگ لبنانی باشد».