ائتلاف تهدید کرد کشتی هایی که تلاش می کنند به شبه نظامیان حوثی اسلحه برسانند را مورد هدف قرار خواهد داد * هدف قرار دادن مرکز ذخیره موشک در صنعا

بخشی از آمادگی در مرزهای عربستان در روستای خوزان در منطقه جازان (عکس از خالد الخمیس)

بخشی از آمادگی در مرزهای عربستان در روستای خوزان در منطقه جازان (عکس از خالد الخمیس)

نیروهای ائتلاف «طوفان قاطع» به رهبری عربستان، پس از دستیابی به اهداف خود در باز گرداندن مشروعیت، در حال برنامه ریزی برای راه اندازی طرح مارشال عربی تحت عنوان «پروژه سلمان» برای بازسازی یمن هستند.

ریاض یاسین وزیر خارجه یمن روز گذشته طی اقامت در کویت گفت: «هنگامی که حکومت شرعی باز گردد، پروژه ای برای بازسازی و توسعه وجود خواهد داشت که شامل پروژه مارشال عربی تحت عنوان پروژه سلمان برای توسعه یمن خواهد بود».

این در حالی است که عملیات «طوفان قاطع» مرحله اول خود را که شامل حملات هوایی بود به پایان رسانده تا وارد مرحله جدیدی شود که در طی آن دامنه حملات را کاهش داده و بر هدف های زمینی شبه نظامیان حوثی و حمایت از غیرنظامیان و همچنین حمایت از عملیات امداد رسانی متمرکز خواهد بود.

سرتیپ احمد عسیری سخنگوی ائتلاف گفت: «انتقال از یک مرحله به مرحله دیگر به معنای تغییر کار نیست، بلکه توزیع تلاش ها بر روی زمین خواهد بود».

از سوی دیگر، روز گذشته عسیری طی کنفرانس خبری در پایگاه نظامی ریاض تأکید کرد که جنگنده های ائتلاف، کشتی هایی را که تلاش کنند به شبه نظامیان حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن اسلحه برسانند، هدف قرار خواهند داد.

در همین راستا، نیروی دریایی آمریکا ناو هواپیما بر و یک کشتی موشک های کروز را برای عملیات مربوط به امنیت دریایی، به آب های نزدیک یمن فرستاد، اما وزارت دفاع آمریکا انکار کرد که این کشتی در ماموریتی برای جلوگیری از محموله سلاح ایرانی باشد.

در همین حال، جنگنده های ائتلاف با انجام حملاتی که بزرگ ترین در نوع خود به شمار می آیند، ضربات بزرگی به انبارهای مهمات و موشک های بالستیک در اردوگاه جبل فج عطان وارد کردند. این اردوگاه یکی از بزرگ ترین اردوگاه های جنوب صنعا به شمار می آید و در پادگان تیپ موشکی متعلق به گارد ریاست جمهوری وفادار به صالح واقع شده است.