احتمال معرفی نامزدهای اهل سنت «۸ مارس» از سهم رییس جمهور

بیروت: نذیر رضا

انتظار می‌رود سعد حریری نخست‌وزیر مأمور لبنان امروز در کنفرانس خبری خود، موضع‌گیری خود را نسبت به حزب الله درباره پرونده نامزدهای مستقل اهل سنت «۸ مارس» را مشخص کند.

به گزارش الشرق الاوسط، این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که احتمال می‌رود «امیدها» در حل و فصل تشکیل کابینه دولت به بار بنشیند و از سوی سهم رییس جمهور، نامزدهای «اهل سنت مستقل» معرفی شوند، یا اینکه سعد حریری بار دیگر خواسته‌های حزب الله را در این زمینه رد کند و وارد مرحله‌ای جدیدی از اختلافات شوند.

شخصیت‌های نزدیک به حریری تاکید کردند که مسئولیت مانع‌تراشی در روند تشکیل کابینه دولت بر دوش «حزب الله» است و خواسته آن «غیر قابل قبول و از سوی حریری مردود» می‌باشد و «هیچ‌گونه سازش، یا معرفی مشترکانه نامزدها بین ما و حزب الله وجود ندارد».

از سوی دیگر یک منبع پارلمانی از جریان «مستقبل» در گفتگو با «الشرق الاوسط» در این رابطه گفت: «بحث و گفتگوهای جلسه پارلمان در روز گذشته نشان داد وضعیت بین احزاب به آرامی پیش می‌رود و هیچگونه کشمکشی وجود ندارد».

وی با اشاره به پیشنهاد جبران باسیل وزیر خارجه لبنان و بدون شرح جزئیات تاکید کرد: «احتمال تشکیل دولت در آینده بسیار زیاد است».

منابع نزدیک در این خصوص به «الشرق الاوسط» گفتند که تلاش‌های باسیل حول حل و فصل «گره سنی‌ها» می‌چرخد. این پیشنهاد بر اساس انتخاب یک وزیر اهل تسنن با موافقت تمام گروه‌ها «حریری، حزب الله و نامزدهای سنی» ارائه شده است.

منابع مطلع از روند این پرونده گزارش دادند؛ « حل وفصل جاری بر اساس موضع‌گیری حسن نصرالله دبیر کل حزب الله در آخرین سخنرانی خود، در حال انجام است چراکه وی توپ را در میدان نمایندگان پارلمان و سعد حریری انداخت و گفت حریری می‌خواهد کابینه فرقه‌ای تشکیل دهد».