پاریس برای تشویق ترکیه به عدم حمله به مناطق کُردنشین، با واشنگتن و مسکو در ارتباط است

پاریس: میشل ابو نجم

از زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تمایل خود را نسبت به خارج کردن نیروهای خود از شمال شرق سوریه اعلام کرد پاریس موضعی را اتخاذ کرد که تا امروز چارچوب آن مشخص نشده و در دو نقطه خلاصه می‌شود: ابراز تاسف در خصوص تصمیم عجولانه آمریکا بدون مشورت با هم‌پیمانان و تأکید بر پایان نیافتن مأموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی در نابودن کردن داعش و ادامه این مأموریت توسط پاریس.
به گزارش الشرق الاوسط، فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه در بازدید از پایگاه‌های نظامی فرانسه در اردن در پیامی واضح به آمریکا گفت: مأموریت نابود کردن داعش تغییر نخواهد کرد و ما باید آن را انجام دهیم.
وی افزود: فرانسه با آنچه در توان دارد و با مشارکت هم‌پیمانان خود جنگ با جهادی‌ها را ادامه می‌دهد تا آخرین سنگرگاه داعش را نابود کند.
منابعی فرانسوی از تماس‌های فرانسه و آمریکا بعد از تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه خبردادند و عنوان کردند تلاش فرانسه دوگانه است: کند کردن خروج آمریکا تا حد امکان و سعی در به دست آوردن جزئیات بیشتر دربارهٔ جدول زمان‌بندی آن و سوق دادن واشنگتن به ماندن در جریان پرونده سوریه به خصوص برای تشویق ترکیه جهت امتناع از هجوم به مناطق کُردها بعد از اینکه در وهله اول ترکیه تصمیم ترامپ را به مثابه چک سفیدی برای انجام آنچه می‌خواهد قلمداد کرد.
همچنین سیاست فرانسه مبتنی بر ارتباط با کشورهای مهم از جمله روسیه است که در این راستا روز گذشته ایمانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه طی تماس تلفنی با همتای روسی خود ولادیمیر پوتین از وی خواست تا در خصوص جلوگیری از هر اتفاقی که ثبات این منطقه را مجدداً متزلزل کند و به نفع تروریست‌ها است اقدام کند.
ماکرون همچنین به ضرورت احترام به حقوق شهروندان محلی و محافظت از نیروهای هم‌پیمان ائتلاف بین‌المللی به خصوص کُردها با توجه به ملتزم بودن آنها در مبارزه با تروریسم اسلام گرایان تأکید کرد.
نگرانی پاریس در خصوص تحولات شمال شرق سوریه عیان است و منابع مذکور وضعیت این منطقه را در سایه بازی ائتلاف‌ها و نقشه‌هایشان چه ترکیه، چه رژیم و چه روسیه مبهم می‌دانند. حتی آمریکا نیز موضعی پیچیده دارد اگرچه ترامپ دوشنبه گذشته در توئیتی عنوان کرد که خروج نیروهای آمریکا تدریجی خواهد بود.
اما موضع پاریس در خصوص ماندن در شمال شرق سوریه در صورت خروج نیروهای آمریکا همچنان نامشخص است و منابعی آگاه در این زمینه به «الشرق الاوسط» گفتند: اگر نیروهای آمریکا از شمال شرقی سوریه خارج شوند مشخص است که یگان‌های فرانسه در آنجا نخواهند ماند.
روزنامه لوفیگارو نیز روز گذشته به نقل از محافل نظامی در پایگاه‌های فرانسه در اردن عنوان کرد که اگر آمریکا نیروهای خود را از ائتلاف بیرون بکشد وضعیت دیگر نیروهای ائتلاف از جمله فرانسه بغرنج خواهد بود به همین دلیل وزیر دفاع فرانسه دعوت به تسریع عملیات نظامی برای استفاده از وقت باقیمانده حضور آمریکا در این ائتلاف کرد.
در واقع نیروهای آمریکا ۹۰ درصد نیروهای عملیات هوایی ائتلاف است و تجهیزات هوایی و الکترونیکی آن نیز برای تقویت هم‌پیمانان آن برای انجام عملیات ضروری است.
گفتنی است که شورای دموکراتیک سوریه از فرانسه خواست تا از مناطق تحت کنترل خود در برابر هرگونه عملیات نظامی حمایت کند.
علیرغم اخبار اخیر اطلاعات دقیقی در خصوص انتقال نیروهای فرانسه به مناطق مذکور وجود ندارد اما براساس اظهارات روزنامه لوفیگارو، پارلی انتقال هواپیمابر «شارل دیگول» را به منطقه بعید نمی‌داند و آن طور که برنامه‌ریزی شده‌است از ابتدای ماه ژوئن وارد اقیانوس هند می‌شود.
براساس اذعان منابعی که با «الشرق الاوسط» گفتگو کردند خروج آمریکا از سوریه به این معنی است که همکاری فرانسه در سوریه دپیلماسی خواهد بود نه نظامی.
چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در ۲۶ دسامبر (۵ دی) گذشته به‌طور غیر مستقیم به پاریس در خصوص ایجاد بستر حمایتی برای نیروهای کُرد هشدار داده بود.